När Dagligvarugalan gick av stapeln digitalt den 8 oktober korades Axfoundations satsning på Framtidens mat till Årets Hållbarhetsinitiativ 2020. Bland innovationerna som väckte juryns intresse finns Svensk Baljväxtfärs – en produkt som det senaste året fått genomslag med ökade volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen.
Framtidens mat är ett av Axfoundations program, som arbetar med innovationer och praktiska lösningar för en hållbar livsmedelsproduktion. Under 2019-20 har programmet arbetat med projekt, som Svensk Baljväxtfärs, Resursfisk, Fem ton grön fisk i disk, Antibiotikakriterierna 2.0 och Perenna grödor (se länkar nedan).
Juryns motivering till Årets Hållbarhetsinitiativ:
”Genom nya innovativa lösningar utmanar vår vinnare en bransch som har stor påverkan på både hälsa och miljö. Årets vinnare samlar forskare, lantbrukare, livsmedelsförädlare och kockar för att hitta goda och hållbara alternativ till kött. Ett arbete som fått stort genomslag i både butiker och restauranger runt om i landet. Arbetet ute på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för framtidens hållbara livsmedelsförsörjning.”
Madeleine Linins Mörner är programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation:
”Det är väldigt hedrande att vinna Årets Hållbarhetsinitiativ. För oss som är vana vid att jobba under radarn med innovationer på Torsåker gård, känns det extra roligt att bli uppmärksammade i det här viktiga sammanhanget.”
Dagligvarugalan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap och uppmärksammar svenska företag, butiker och initiativtagare som driver dagligvaruhandelsbranschen framåt. Bakom kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ står Svenska Retursystem och Pantamera som också ingår i juryn tillsammans med Ecobalance, Ungerth&Co samt Fri Köpenskap.
”Vi är imponerade av Axfoundations arbete med att hitta nya sätt att producera mat med bättre näringsinnehåll på ett hållbart sätt. Projektet Framtidens mat har stor potential att påverka vad vi äter i framtiden”, säger Pontus Björkdahl, hållbarhetschef på Svenska Retursystem.
Katarina Lundell är marknads- och kommunikationschef på Pantamera:
”Hållbarhet och nytänkande går ofta hand i hand, och årets vinnare visar verkligen på en hållbar väg framåt. Med Axfoundation har vi fått en värdig vinnare i en kategori som stadigt växer.”
Läs mer om Framtidens mat här
Svensk Baljväxtfärs
Resursfisk
Fem ton grön fisk i disk
Antibiotikakriterierna 2.0
Perenna grödor