Framtidens mat har utsetts till Årets Hållbarhetsinitiativ 2020

PUBLICERAD: 9 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Baljväxtfärs är en av innovationerna som har tagits fram inom Axfoundations program Framtidens mat. Färsen, som består av sötlupin, åkerböna, gråärt, rester från kallpressad rapsproduktion och salt, kan till exempel användas i en pasta bolognese. Foto: Linda Prieditis

När Dagligvarugalan gick av stapeln digitalt den 8 oktober korades Axfoundations satsning på Framtidens mat till Årets Hållbarhetsinitiativ 2020. Bland innovationerna som väckte juryns intresse finns Svensk Baljväxtfärs – en produkt som det senaste året fått genomslag med ökade volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen.

Framtidens mat är ett av Axfoundations program, som arbetar med innovationer och praktiska lösningar för en hållbar livsmedelsproduktion. Under 2019-20 har programmet arbetat med projekt, som Svensk Baljväxtfärs, Resursfisk, Fem ton grön fisk i disk, Antibiotikakriterierna 2.0 och Perenna grödor (se länkar nedan).

Juryns motivering till Årets Hållbarhetsinitiativ:

”Genom nya innovativa lösningar utmanar vår vinnare en bransch som har stor påverkan på både hälsa och miljö. Årets vinnare samlar forskare, lantbrukare, livsmedelsförädlare och kockar för att hitta goda och hållbara alternativ till kött. Ett arbete som fått stort genomslag i både butiker och restauranger runt om i landet. Arbetet ute på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för framtidens hållbara livsmedelsförsörjning.”

Madeleine Linins Mörner är programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation:

”Det är väldigt hedrande att vinna Årets Hållbarhetsinitiativ. För oss som är vana vid att jobba under radarn med innovationer på Torsåker gård, känns det extra roligt att bli uppmärksammade i det här viktiga sammanhanget.”

Dagligvarugalan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap och uppmärksammar svenska företag, butiker och initiativtagare som driver dagligvaruhandelsbranschen framåt. Bakom kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ står Svenska Retursystem och Pantamera som också ingår i juryn tillsammans med Ecobalance, Ungerth&Co samt Fri Köpenskap.

”Vi är imponerade av Axfoundations arbete med att hitta nya sätt att producera mat med bättre näringsinnehåll på ett hållbart sätt. Projektet Framtidens mat har stor potential att påverka vad vi äter i framtiden”, säger Pontus Björkdahl, hållbarhetschef på Svenska Retursystem.

Katarina Lundell är marknads- och kommunikationschef på Pantamera:

”Hållbarhet och nytänkande går ofta hand i hand, och årets vinnare visar verkligen på en hållbar väg framåt. Med Axfoundation har vi fått en värdig vinnare i en kategori som stadigt växer.”

Läs mer om Framtidens mat här
Svensk Baljväxtfärs
Resursfisk
Fem ton grön fisk i disk
Antibiotikakriterierna 2.0
Perenna grödor

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc