Arla hoppas tjäna klöver på Klöver

PUBLICERAD: 9 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Klöver mjölkdryck som nu lanseras är resultatet av spännande innovation i Sverige. Genom att använda filtrerad mjölk, som blir över vid produktionen av laktosfria produkter, så minskas matsvinnet och Arla kan producera en mjölkdryck till ett lägre pris. Genom denna innovation tar man tillvara på den filtrerade mjölken (så kallat mjökretentat) som man får fram, och faktiskt blir över, när man producerar laktosfria mjölkdrycker.

“Klöver mjölkdryck är en helt ny innovation inom mjölkkategorin. Genom att ta tillvara på fler delar från vår mjölkproduktion så minskar vi matsvinnet” säger Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken hos Arla Sverige.

Receptet i Klöver mjölkdryck är en innovation som leder till både mindre matsvinn och ett lägre pris på produkten. Jämfört med Arlas vanliga mellanmjölk har den lite mindre fett och protein men lika mycket kalcium. Produkten har lite längre hållbarhet vilket minskar matsvinnet även hos konsumenten.

“Denna nya svenska mjölkdryck har samma goda smak som vanlig mellanmjölk och passar lika bra i pannkakor som till måltidsdryck” säger Konrad von Otter.

Fakta

  • När mjölk förändras på något sätt behöver den kallas mjölkdryck istället för mjölk, både för laktosfria mjölkdrycker och för denna nya produkt.
  • Den produceras på Arlas mejeri i Jönköping, av 100 procent mjölk från svenska Arlagårdar och filtrerad mjölk, även den från svenska Arlagårdar.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org