Arla hoppas tjäna klöver på Klöver

PUBLICERAD: 9 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Klöver mjölkdryck som nu lanseras är resultatet av spännande innovation i Sverige. Genom att använda filtrerad mjölk, som blir över vid produktionen av laktosfria produkter, så minskas matsvinnet och Arla kan producera en mjölkdryck till ett lägre pris. Genom denna innovation tar man tillvara på den filtrerade mjölken (så kallat mjökretentat) som man får fram, och faktiskt blir över, när man producerar laktosfria mjölkdrycker.

“Klöver mjölkdryck är en helt ny innovation inom mjölkkategorin. Genom att ta tillvara på fler delar från vår mjölkproduktion så minskar vi matsvinnet” säger Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken hos Arla Sverige.

Receptet i Klöver mjölkdryck är en innovation som leder till både mindre matsvinn och ett lägre pris på produkten. Jämfört med Arlas vanliga mellanmjölk har den lite mindre fett och protein men lika mycket kalcium. Produkten har lite längre hållbarhet vilket minskar matsvinnet även hos konsumenten.

“Denna nya svenska mjölkdryck har samma goda smak som vanlig mellanmjölk och passar lika bra i pannkakor som till måltidsdryck” säger Konrad von Otter.

Fakta

  • När mjölk förändras på något sätt behöver den kallas mjölkdryck istället för mjölk, både för laktosfria mjölkdrycker och för denna nya produkt.
  • Den produceras på Arlas mejeri i Jönköping, av 100 procent mjölk från svenska Arlagårdar och filtrerad mjölk, även den från svenska Arlagårdar.

Senaste nytt

9 av 10 svenskar väljer julmust som dryck till jul

Julmust är den dryck som flest svenskar förknippar med julen. Det visar en ny undersökning inför Julmustens dag den 24 november.
Julmust_bubblor
9 av 10 svenskar väljer julmust som dryck till jul

Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

Tetra Pak lanserar solrosprotein som en möjlighet för producenter att dra nytta av den snabbt växande marknaden för växtbaserad mat och dryck.
Golden Sun Smoothie front
Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Vinbörsen har köpt receptsajten Tasteline. Nu siktar Vinbörsen på att bli Sveriges ledande destination för mat och dryck.
tasteline+vinbörsen (kopia)
Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Bara 1 av 3 unga svenskar uppger att de har självförtroende i köket – och lika få har god kunskap om hur mat påverkar hälsa och klimat, enligt HelloFreshs undersökning.
20251015 Hellofresh!
Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Läs vidare

Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

Tetra Pak lanserar solrosprotein som en möjlighet för producenter att dra nytta av den snabbt växande marknaden för växtbaserad mat och dryck.
Golden Sun Smoothie front
Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Vinbörsen har köpt receptsajten Tasteline. Nu siktar Vinbörsen på att bli Sveriges ledande destination för mat och dryck.
tasteline+vinbörsen (kopia)
Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Skogaholm presenterar två nyheter på tillfälligt besök till julsäsongen: Norrlandskryddat tunnbröd och Pepparkaksklipp med krämig fyllning.
skogaholm
Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat