Inom kort öppnas den första foodora market på söder i Stockholm och fler kommer snart att öppna i Stockholms innerstad. Därefter är planen att foodora ska öppna matbutiker på flera platser runt om i Sverige.
foodora market beskrivs som en hybrid mellan fysiska och digitala butiker. Butikerna kommer att erbjuda ett brett sortiment av produkter liknande det man kan hitta i en vanlig livsmedelsbutik. Skillnaden är att foodoras butiker enbart är ägnade åt att uppfylla och packa online-beställningar, med längre gångar och ingen kassadisk.
Enligt foodoras VD Hans Skruvfors blir foodora market Sveriges första specialbyggda onlinebutiker med expressleverans:
”foodora market är en gamechanger. Vi kan leverera i stort vad som helst under 30 minuter. Svenskarna vill ha snabb leverans av dagligvaror, nu ser vi till att ordna det, då vi har infrastrukturen klar. foodora market kommer också att bli en bra stöttepelare för lokala varumärken. Genom oss kommer svenskarna att kunna köpa närproducerade varor, vilket jag vurmar starkt för. Det lokala näringslivet är alltid något jag har i tankarna när vi utvecklar våra tjänster.”
foodora, som är en del av det globala företaget Delivery Hero Holding med säte i Berlin, finns representerat i mer än 40 länder. I Sverige har foodora idag över 4 500 anslutna restauranger som erbjuder utkörning och takeaway över hela landet och närmare 2 000 anställda, som bland annat arbetar med försäljning, marknadsföring, ekonomi, kundtjänst, logistik samt teknik/produktutveckling.