Martin & Servera lanserar klimatmärkning av proteiner

PUBLICERAD: 30 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanseras en ny funktion i Martin & Serveras e-handel, som visar CO2e-märkning av produkter. Detta är ett första steg för att visa olika produkters klimatpåverkan och hjälpa kunderna att göra hållbara val. Det är ett test som visar ett intervall av CO2-påverkan för kött, fisk, fågel och vegetabiliska proteiner.

”Vi vet att många kunder vill servera mer hållbart och få hjälp med att enkelt välja rätt. Funktionen vi tagit fram är utvecklad i nära samarbete med våra kunder och är ett våra många projekt för att driva utvecklingen i branschen. Det här är ett första steg för att hjälpa kunderna att göra hållbara val avseende klimatpåverkan”, säger Kristina Ossmark, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Martin & Servera.

Martin & Serveras klimatmärkning visar på en skala 1-5 hur mycket varje märkt produkt påverkar klimatet inom ett intervall. Klimatmärkningen baseras på beräkningar från det statliga forskningsinstitutet Rise.

”Vi valde att börja med proteinerna, just för att där finns det stora möjligheter för kunderna att med små förändringar göra stor skillnad. Till att börja med har vi valt att klimatmärka proteiner, det vill säga kategorierna kött, fisk, fågel och vegetabiliska proteiner, utifrån hur mycket utsläpp som genereras av att tillverka produkten. Utöver själva kategorin, som spelar störst roll, kan det handla om var den är odlad eller uppfödd och vilka produktionsmetoder som använts, säger Kristina Ossmark.

Den lösning som nu lanseras är en första testversion, vilket betyder att Martin & Servera välkomnar feedback från de kunder som använder e-handeln. Kundernas synpunkter och användarstatistik kommer att noga följas och analyseras.

Visionen är att detta första steg av enkel klimatmärkning så småningom ska kunna utvecklas för fler produktkategorier. Det kan också betyda nya ”hållbarhetsverktyg” för de kunder som använder e-handeln. Det kan handla om att kunderna ska kunna se hela sin klimatpåverkan i kundvagnen i e-handeln eller kunna mäta klimatavtryck för hela restaurangen i syfte att visa upp sitt hållbarhetsarbete för restaurangens gäster.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58