Martin & Servera lanserar klimatmärkning av proteiner

PUBLICERAD: 30 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanseras en ny funktion i Martin & Serveras e-handel, som visar CO2e-märkning av produkter. Detta är ett första steg för att visa olika produkters klimatpåverkan och hjälpa kunderna att göra hållbara val. Det är ett test som visar ett intervall av CO2-påverkan för kött, fisk, fågel och vegetabiliska proteiner.

”Vi vet att många kunder vill servera mer hållbart och få hjälp med att enkelt välja rätt. Funktionen vi tagit fram är utvecklad i nära samarbete med våra kunder och är ett våra många projekt för att driva utvecklingen i branschen. Det här är ett första steg för att hjälpa kunderna att göra hållbara val avseende klimatpåverkan”, säger Kristina Ossmark, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Martin & Servera.

Martin & Serveras klimatmärkning visar på en skala 1-5 hur mycket varje märkt produkt påverkar klimatet inom ett intervall. Klimatmärkningen baseras på beräkningar från det statliga forskningsinstitutet Rise.

”Vi valde att börja med proteinerna, just för att där finns det stora möjligheter för kunderna att med små förändringar göra stor skillnad. Till att börja med har vi valt att klimatmärka proteiner, det vill säga kategorierna kött, fisk, fågel och vegetabiliska proteiner, utifrån hur mycket utsläpp som genereras av att tillverka produkten. Utöver själva kategorin, som spelar störst roll, kan det handla om var den är odlad eller uppfödd och vilka produktionsmetoder som använts, säger Kristina Ossmark.

Den lösning som nu lanseras är en första testversion, vilket betyder att Martin & Servera välkomnar feedback från de kunder som använder e-handeln. Kundernas synpunkter och användarstatistik kommer att noga följas och analyseras.

Visionen är att detta första steg av enkel klimatmärkning så småningom ska kunna utvecklas för fler produktkategorier. Det kan också betyda nya ”hållbarhetsverktyg” för de kunder som använder e-handeln. Det kan handla om att kunderna ska kunna se hela sin klimatpåverkan i kundvagnen i e-handeln eller kunna mäta klimatavtryck för hela restaurangen i syfte att visa upp sitt hållbarhetsarbete för restaurangens gäster.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210