Matsvinnet uppmärksammas i hela världen

PUBLICERAD: 29 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket har ett flerårigt regeringsuppdrag för att minska matsvinnet. |

Den 29 september är det premiär för den internationella matsvinnsdagen – International Day of Awareness of Food Loss and Waste (#FLWDay) – som FN har instiftat. I Sverige uppmärksammas dagen genom kommunikationssatsningen Hela Sverige får #svinnsikt, som genomförs vecka 40-41.

Majoriteten av allt matsvinn uppstår i hemmen. Ändå tror många att det är andra som slänger mat, inte de själva. Nu vill Livsmedelsverket, tillsammans med andra aktörer, öka insikten om hur mycket mat som faktiskt slängs i onödan – och att det går att göra något åt det.

”Vi vill peppa alla konsumenter att mäta hur mycket mat som slängs i onödan under en dag och hoppas vår svinnsikts-coach kan inspirera fler att ta vara på den resurs som maten är. Det kan bli win-win både för miljön och för plånboken”, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.

Flera myndigheter, livsmedelsbranschen och andra organisationer kraftsamlar under devisen Hela Sverige får #svinnsikt i slutet av september. På Livsmedelsverkets webbplats finns det nya testet svinnsikts-coachen, en möjlighet att få koll på sitt matsvinn och tipsas om enkla förändringar.

Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket har ett flerårigt regeringsuppdrag för ett minskat matsvinn. Arbetet innebär samarbete med en stor mängd olika aktörer.

”Det är glädjande att matsvinnsfrågan engagerar så många! Alla – producenter, förpackningsindustrin, handeln, offentliga verksamheter, myndigheter och vi konsumenter – behöver hjälpas åt om vi ska lyckas minska matsvinnet”, säger Karin Fritz.

Livsmedelsverkets sida om matsvinn

EU:s webbplats om kampanjer under internationella matsvinnsdagen

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1