SodaStream lanserar Pepsi-smaken Mountain Dew

PUBLICERAD: 24 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


I fjol lanserade SodaStream PepsiCo-smaker som gjorde det möjligt för svenskarna att göra sin favoritläsk hemma och samtidigt undvika engångsplastflaskor. Nu utökar SodaStream sin Pepsi-portfölj och lanserar smaken Mountain Dew på den svenska marknaden.

Hösten 2019 var den svenska och norska marknaden först i världen med att kunna erbjuda konsumenterna Pepsi-smakerna Pepsi, Pepsi Max, 7 Up, 7 Up free och Mirinda. Nu adderas Pepsi-favoriten Mountain Dew och även denna gång är Sverige och grannlandet i väst först ut med lanseringen.

Pepsi-smakerna har snabbt blivit populära bland konsumenterna och SodaStreams försäljning ökade kraftigt i samband med lanseringen i fjol. Just smaker är den produktkategori som har

ökat mest men även flaskor, cylindrar och kolsyremaskiner har ökat vilket tyder på att Pepsisamarbetet är en succé för företaget.

”SodaStream är redan väletablerat på den svenska marknaden med 91 procent varumärkeskännedom* och vi är mycket glada över att lanseringen av Pepsi-smakerna har drivit mer intresse för vårt varumärke. Framförallt leder det till att färre svenskar köper engångsplast, vilket vi på SodaStream är mycket stolta över”, säger Jörn Viefhues, VD på SodaStream Nordics.

SodaStream-smaken Mountain Dew finns redan på sodastream.se samt hos följande utvalda återförsäljare: Bergendahls (Citygross), Clas Ohlson, ELON, Elgiganten, Gekås, MediaMarkt, Netonnet, POWER och Webhallen.

Rekommenderat pris 59 SEK.

 

* Ipsos Brand Tracking Sweden 2020

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2