Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material

PUBLICERAD: 16 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar en ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045.

I Dryckesbranschens klimatinitiativ deltar 43 dryckesföretag vilket motsvarar 80 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 74 procent.

”Initiativet fortsätter växa och det är glädjande att hela 80 procent av försäljningsvolymen av produkter i vårt fasta sortiment nu ingår i initiativet. Tillsammans arbetar vi mot visionen att bli en dryckesbransch utan klimatpåverkan”, säger Magdalena Gerger, VD för Systembolaget.

Initiativets andra rapport visar bland annat att 62 procent av den totala förpackningsvikten nu består av återvunnet material, vilket innebär en ökning med sex procentenheter jämfört med året innan.

”Dryckesbranschens engagemang i klimatfrågan ser vi som en självklarhet och en del av vårt uppdrag. Vår bransch är en del av jordbruket, industrin, handeln, och måltidskulturen och våra produkter tar sig hela vägen från jord till bord”, säger Anna De Geer, VD för SVL – Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Anna-Karin Fondberg är VD för Sveriges Bryggerier:

”Det är min övertygelse att samverkan stärker företagen och oss som bransch. Tillsammans får vi större genomslag och visar att klimatfrågan står högt på dagordningen. Årets rapport pekar ut var vi behöver lägga stort fokus framöver.”

Ladda ner Rapporten här:

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1