Augustis försäljningstillväxt avslutar en stark sommarperiod

PUBLICERAD: 16 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 5,0 procent under augusti 2020, jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,0 procent och försäljningstillväxten för e-handeln uppgick till 89,1 procent.

Augusti avslutar sommarperioden, som är en av branschens viktigaste försäljningsperioder. Under de senaste månaderna har det varit speciella förhållanden på marknaden. Den totala försäljningen växte starkare än vanligt och tillväxten under sommarmånaderna juni till augusti uppgick till 6,8 procent.

”Nu när hösten är kommen kan vi konstatera att samtliga sommarmånader hade högre tillväxttal under 2020 än under 2019. Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsaktiviteten i augusti var fortsatt mycket hög. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 152,4 procent.

”E-handeln har en stark tillväxtperiod framöver med flera investeringsprojekt som kommer att öka kapaciteten. Utvecklingen med dubblerad försäljning under sommarmånaderna tyder på att marknaden är långt ifrån mättad”, säger Karin Brynell.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset