Växtbaserade innovationer i fokus för nytt projekt

PUBLICERAD: 11 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Findus

Sweden Food Arena har fått 2,6 miljoner kronor från Vinnova för att göra en förstudie om hur livsmedelskedjan kan stärkas med innovation.

Projektet ”Livsmedelskedjan som utvecklingsarena” fokuserar på att utveckla en växtbaserad värdekedja, som inkluderar alla aktörer från råvara till konsumentens tallrik. Ambitionen är att kunna erbjuda konsumenterna fler svenskproducerade livsmedel baserade på till exempel linser, bönor eller ärtor odlade i Sverige. Detta kan uppnås genom ökad innovation i värdekedjan, samtidigt som myndigheterna får hjälp med metodutveckling.

Projektet kommer att ge förslag på nya verktyg, arbetssätt och hur innovationsstödssystemet kan utvecklas för att stötta utveckling och en hållbar omställning som stärker företagens konkurrenskraft i hela landet.

”Konkret samarbete behövs mellan näringsliv, akademi och myndigheter för att vi ska kunna förverkliga regeringens ambition ”Att den svenska livsmedelskedjan år 2030 är globalt konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och attraktiv att verka inom”.  Innovation förutsätter kunskap och samarbete men även nya verktyg, något som vi ska utveckla i projektet”, säger Marie Gidlund, verksamhetsledare på Sweden Food Arena.

I projektets styrgrupp deltar Lantmännen, Orkla, ABB, Coop, Ica, LRF, Livsmedelsföretagen, universitet och institut. Projekt ska lämna slutrapport i april 2021 och då presentera förslag till metodutveckling, som kan bidra till fler jobb, ökad export och nya livsmedelsinnovationer inom livsmedelssektorn.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc