Valio först med laktosfri mjölkdryck barista edition

PUBLICERAD: 9 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Valio är enligt egen uppgift först med att lansera en laktosfri mjölk särskilt anpassad till kaffet. Samtidigt lanserar man en ny lättare variant av favoriten laktosfri vaniljyoghurt och en laktosfri kvarg i smaken naturell.

Tillsammans med baristor har Valio tagit fram en ny unik kaffemjölk – helt utan laktos. Den har hållbarhetsbehandlats vilket gör att den går att förvara oöppnad i rumstemperatur i upp till 120 dagar. Den nya mjölken ger kaffet en rund och fyllig smak och vispas enkelt till ett fint och krämigt skum.

”Vår nya laktosfria kaffemjölk passar perfekt i dessa tider när man vill dra ner på besöken i affären. Eftersom mjölken har en lång hållbarhet, och kan förvaras utanför kylen, kan man med fördel köpa på sig och alltid ha en god mjölk till sitt kaffe hemma”, säger Mikaela Österlund, Produktchef på Valio.

Familjefavoriten i lättare i tappning
Trenden mot mer hälsosamma produkter håller i sig och yoghurt med smak av vanilj har varit populärt länge. Valio har sedan tidigare den mest populära laktosfria vaniljyoghurten på marknaden. Den nya lättare varianten har endast 0,4 procent fett och 2,5 procent socker, vilket gör den nyckelhålsmärkt – ett gott och krämigt alternativ till mellanmål eller som bas i en uppfriskande smoothie.

Kvarg för varje tillfälle
Valios kvarg får nu ett nytillskott i form av en naturell kvarg med 9 procent fetthalt och kan användas både i bakning, matlagning eller äta som den är.

Nyheterna kommer att finnas från vecka 37 i dagligvaruhandeln. Rekommenderat konsumentpris för Valio laktosfri lättyoghurt Vanilj, 1 kg, 24,90 kr och Valio laktosfri mjölkdryck barista edition, 1 liter, 17,90 kr. Valio laktosfri kvarg naturell, ligger på 14,50 kr för 200 g.

 

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3