I dagarna drar Livsmedelsverket igång en kommunikationssatsning i sociala medier för att modernisera Nyckelhålet. Satsningen ”Byt inte liv” vänder sig främst till unga vuxna med budskapet: Det går att äta hälsosammare utan att ställa om hela livet.
”Det är roligt att vi nu kan göra konkreta insatser för att stärka Nyckelhålet. Märkningen har funnits i över 30 år och utvecklas hela tiden, men bilden av Nyckelhålet har inte riktigt hängt med. Målet är såklart att det ska leda till att fler konsumenter använder Nyckelhålet som en guide till de hälsosamma alternativen i butikshyllan”, säger Livsmedelsverkets kommunikationschef Christina Lindahl.
Satsningen har tagits fram i dialog med branschorganisationerna inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Tanken är att företagen så småningom också ska kunna använda ”Byt inte liv” i sin kommunikation och marknadsföring kring Nyckelhålet.
”Vår förhoppning är att ett synligare och tydligare Nyckelhål ska göra att fler företag väljer att märka sina produkter med Nyckelhålet och därmed gör det enklare för konsumenter att göra hälsosamma val”, säger Christina Lindahl.
Satsningen, som genomförs i sociala medier, vänder sig inledningsvis främst till unga vuxna. Senare riktas kommunikationen också till småbarnsfamiljer.
Nyckelhålet finns även i Norge, Danmark och på Island och moderniseringsarbetet har gjorts tillsammans med de nordiska systermyndigheterna. Den svenska satsningen finansieras av ett regeringsuppdrag.
Nyckelhålet är Livsmedelsverkets märkning för hälsosammare mat. Det står för mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett. Märkningen bygger på den samlade forskningen om vad vi behöver äta för att må bra och kunskap om matvanorna i Norden.
Det är gratis för företag att märka sina produkter med Nyckelhålet. Företagen ansvarar själva för att de produkter som märks uppfyller kriterierna. Att reglerna följs kontrolleras inom ramen för den ordinarie livsmedelskontrollen.