Norrmejerier vill minska matsvinnet med ny märkning

PUBLICERAD: 8 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Den nya märkningen ”ofta bra efter” står i anslutning till bäst före-texten, som en påminnelse om att det angivna datumet inte är detsamma som ett utgångsdatum. Först ut med den nya märkningen är den Laktosfria Mjölkdrycken.

Under hösten inför Norrmejerier en ny märkning på flera av sina produkter. Genom att komplettera bäst före-stämpeln med texten ”ofta bra efter” vill företaget hjälpa konsumenter att minska sitt matsvinn och uppmuntra andra livsmedelsproducenter till ökat klimatansvar.

”En tredjedel av all mat som produceras i Sverige kastas och det är ett oerhört slöseri. Matsvinn kan enkelt undvikas om fler luktar och smakar på maten innan den slängs, då många livsmedel håller långt efter bäst före-datum”, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör på Norrmejerier.

Texten ”ofta bra efter” införs successivt med målet att merparten av Norrmejeriers mjölk, yoghurt, fil, grädde och ost ska vara märkta vid årsskiftet. Även Fjällfil, Fjällyoghurt och Verum-serien, som finns i hela landet, får den nya märkningen på sina förpackningar under hösten.

Märkningen är en frivillig komplettering till bäst före-märkningen och har godkänts av Livsmedelsverket. Den kommer att stå i anslutning till bäst före-texten, som en påminnelse om att det angivna datumet inte är detsamma som ett utgångsdatum.

”Det är inte bara vad vi äter som avgör hur vi, djuren och planeten mår, utan också vad vi inte äter. Matsvinnet är en viktig nöt för oss att knäcka tillsammans med både konsumenter och andra aktörer i branschen, varav några redan har infört den här märkningen”, säger Anna-Karin Karlsson.

”Ofta bra efter”-märkningen är en del i Norrmejeriers arbete för minskat matsvinn, där FN:s hållbarhetsmål om halverat globalt matsvinn till 2030 är ledstjärnan. Märkningen införs successivt för att redan framtaget förpackningsmaterial inte ska behöva kasseras.

I våras ställde sig Norrmejerier bakom en nationell överenskommelse mellan aktörer i livsmedelsbranschen om ett gemensamt krafttag mot matsvinnet.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1