Färdiga säsongsmåltider direkt från skånska gårdar

PUBLICERAD: 1 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


InSeasons är en helt ny typ av färdiga säsongsmåltider som kommer i fyra olika varianter per säsong. Alla varianter innehåller färska, närodlade råvaror i säsong och byts därmed ut ett antal gånger per år. Bakom satsningen står familjen Nordmark genom familjeföretaget Vidinge Grönt från Södervidinge.

”Jag tänker såhär: du har inte flipflops på dig på vintern, så varför skulle du äta sparris, ramslök eller rädisor i december? Det som avgör är ju tillgången, pris och status. För oss som jobbar med att odla grönsaker i Sverige är det ofrånkomligt och logiskt att följa årets säsonger, så även på tallriken, men som konsument är det svårt att veta vilka råvaror som hör till varje säsong och hitta eller komponera en måltid i butik som både är färsk, närodlad och jättegod. Nästan alltid får man kompromissa bort något. Vi ville knäcka den nöten och har nu arbetat fram InSeasons, vilket vi är jättestolta över”, säger Måns Nordmark.

De fyra höstvarianterna i säsong just nu är Laxobeta, Het Kyckling, Ädelskocka (veg) och Bibimbap (vegan) och innehåller råvaror från bland annat Steglinge Gård, Tistelvind, Hällestad svamp, Bjärekyckling, Södervidinge Gård och Fiskrökeriet på Ättekulla. På förpackningarna går det att läsa varifrån råvarorna kommer ifrån.

”Nordmark & Vänner är sprunget ur ett företag med sex generationers kärlek till grönsaker och odling. Tillsammans med andra odlare och handlare som delar samma vision, vill vi inspirera på riktigt till ett annat beteende kring råvaror, smaker och tillagningssätt i säsong – och samtidigt sätta en ny standard för måltider som går att köpa i butik. I InSeasons går vi hela varvet: vi odlar, vi väljer ut det godaste i säsong, vi tillagar själva och distribuerar själva direkt till butik. Det här är ett större initiativ än bara en (förvisso väldigt grym) måltid”, säger Måns Nordmark.

Under initiativet Nordmark & Vänner kommer fler insatser för att hylla lokala råvaror i säsong att ske. Efter 15 veckors smyglansering i Skåne är målet att InSeasons-konceptet ska spridas över landet i början av nästa år.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)