Nu går starten för årets största eko-kampanj

PUBLICERAD: 31 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu drar kampanjen EKO-september igång för andra året i rad. EKO-september är Sveriges bredaste kampanj för ekologiska livsmedel. Bakom satsningen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Krav och Sveriges Konsumenter, som på uppdrag av branschen tagit fram en verktygslåda med budskap om den ekologiska produktionens mervärden.

Syftet med EKO-september är att öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel. Med utgångspunkt från vetenskaplig forskning och det ekologiska regelverket lyfter kampanjen 7 stora vinster med ekologiskt: biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen – att ekologisk mat är extra kontrollerad.

Nytt för 2020 är budskap kring eko och klimatet samt om vindruvor och russin.

”EKO-september bygger på att alla som vill driva på för att öka kunskapen och engagemanget för ekologiskt och Krav-märkt delar kampanjen i sina kanaler. Tillsammans ska vi göra skördemånaden september till en årligen återkommande kampanjmånad för eko, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Detta händer under EKO-september 2020:

  • Många av kedjorna inom dagligvaru- och servicehandeln har öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment och kampanja eko i butik tillsammans med sina leverantörer.
  • Ett stort antal livsmedelsföretag med ekologisk mat och dryck i sortimentet kommer att sprida kampanjens budskap i sina sociala kanaler. Säljkårer kommer att ta med kampanjmaterial ut i butik.
  • Ekologiska lantbrukare över hela landet kommer att arrangera öppen gård, bonde i butik, kurs hos ekobonden och ”dinner in the field”, mm.
  • Därutöver kommer organisationerna Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, Krav, med flera att sprida kampanjen på olika sätt.

Inom ramen för kampanjen har kampanjfilmer, annonsunderlag, material för sociala medier och butik tagits fram. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner på kampanjsidan.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc