En av svenskarnas favoriträtter är tacos. Uppskattningsvis konsumeras nära 100 miljoner portioner tacos årligen som ger upphov till ca 150 000 ton koldioxidutsläpp, men med ett klimatsmart alternativ kan det minska med 80 procent. För att undersöka vad som skulle göra att fler svenskar går över till en klimatsmartare fredagsmiddag har Sifo, på uppdrag av Orkla, gjort en ny undersökning. Den visar att smakerna är avgörande för svenskarna när det gäller övergången till mer växtbaserade och klimatvänliga matvanor.
Den globala matproduktionen är en av de största orsakerna till klimatförändringarna1.
”Livsmedel står för en fjärdedel av den globala klimatpåverkan och vi behöver förändra våra vardagsvanor. Vi ville undersöka vad som krävs för det och vad kunde då vara bättre att titta på än svenskarnas favoritmat tacos”, säger Åsa Gisel, marknadschef på Orkla Foods Sverige.
Orkla uppskattar att vi i Sverige äter nära 100 miljoner portioner tacos årligen. Genom att gå över till en helt växtbaserad variant av taco kan vi minska klimatpåverkan med ca 80 procent i jämförelse med en traditionell variant med kött och traditionella tacotillbehör. Skulle vi alla gå över till en växtbaserad taco skulle vi årligen minska våra klimatutsläpp med 120 000 ton eller motsvarande utsläppen från ungefär 60 000 bilar.
För en majoritet av svenskarna är smak och enkelhet anledningen till att tacos är fredagsfavoriten. 62 procent uppger att de äter tacos för att det är gott. Den viktigaste aspekten för att gå över till ett klimatsmart alternativ är smak och att hela familjen tycker om den. Men också själva miljöaspekten är en viktig parameter och gör att många vill välja att äta klimatsmart.
”Undersökningen visar att just smak är en nyckelfaktor för att vi ska förändra våra vardagsvanor. Idag finns lösningarna, det handlar mer om att släppa lös all den kreativitet som finns och utveckla rätt produkter som gillas av många. Det är ju när vi lyckas hitta rätt i våra smaklökar som den stora förflyttningen kan ske. För vem vill inte äta gott”, säger Åsa Gisel.
I slutet av augusti lanserar Orkla Frankful, en växtbaserad utmanare i tacohyllan och ett helt nytt varumärke där allt från ingredienser till förpackningar är utvecklade för att vara så klimatsmarta som möjligt. Med bland annat växtbaserad riven ”ost”, tacofärs på ärtprotein och marknadens första veganska ”ost”-dipp revolutioneras ett av svenskarnas mest älskade kök. Sammanlagt är det tolv produkter, med allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Flera av produkterna består delvis av räddade råvaror, det vill säga råvaror som annars skulle ha blivit till matsvinn. Till exempel innehåller delar av både Frankful Taco Sauce och Tangy Apple Salsa räddad tomatsås. Produkterna finns i butik från och med vecka 34.