Frankful, en växtbaserad utmanare i tacohyllan från Orkla

PUBLICERAD: 24 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Frankful är Orkla Foods Sveriges nya varumärke på veganska tacosprodukter.

En av svenskarnas favoriträtter är tacos. Uppskattningsvis konsumeras nära 100 miljoner portioner tacos årligen som ger upphov till ca 150 000 ton koldioxidutsläpp, men med ett klimatsmart alternativ kan det minska med 80 procent. För att undersöka vad som skulle göra att fler svenskar går över till en klimatsmartare fredagsmiddag har Sifo, på uppdrag av Orkla, gjort en ny undersökning. Den visar att smakerna är avgörande för svenskarna när det gäller övergången till mer växtbaserade och klimatvänliga matvanor.

Den globala matproduktionen är en av de största orsakerna till klimatförändringarna1.

”Livsmedel står för en fjärdedel av den globala klimatpåverkan och vi behöver förändra våra vardagsvanor. Vi ville undersöka vad som krävs för det och vad kunde då vara bättre att titta på än svenskarnas favoritmat tacos”, säger Åsa Gisel, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Orkla uppskattar att vi i Sverige äter nära 100 miljoner portioner tacos årligen. Genom att gå över till en helt växtbaserad variant av taco kan vi minska klimatpåverkan med ca 80 procent i jämförelse med en traditionell variant med kött och traditionella tacotillbehör. Skulle vi alla gå över till en växtbaserad taco skulle vi årligen minska våra klimatutsläpp med 120 000 ton eller motsvarande utsläppen från ungefär 60 000 bilar.

För en majoritet av svenskarna är smak och enkelhet anledningen till att tacos är fredagsfavoriten. 62 procent uppger att de äter tacos för att det är gott. Den viktigaste aspekten för att gå över till ett klimatsmart alternativ är smak och att hela familjen tycker om den. Men också själva miljöaspekten är en viktig parameter och gör att många vill välja att äta klimatsmart.

”Undersökningen visar att just smak är en nyckelfaktor för att vi ska förändra våra vardagsvanor. Idag finns lösningarna, det handlar mer om att släppa lös all den kreativitet som finns och utveckla rätt produkter som gillas av många. Det är ju när vi lyckas hitta rätt i våra smaklökar som den stora förflyttningen kan ske. För vem vill inte äta gott”, säger Åsa Gisel.

I slutet av augusti lanserar Orkla Frankful, en växtbaserad utmanare i tacohyllan och ett helt nytt varumärke där allt från ingredienser till förpackningar är utvecklade för att vara så klimatsmarta som möjligt. Med bland annat växtbaserad riven ”ost”, tacofärs på ärtprotein och marknadens första veganska ”ost”-dipp revolutioneras ett av svenskarnas mest älskade kök. Sammanlagt är det tolv produkter, med allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Flera av produkterna består delvis av räddade råvaror, det vill säga råvaror som annars skulle ha blivit till matsvinn. Till exempel innehåller delar av både Frankful Taco Sauce och Tangy Apple Salsa räddad tomatsås. Produkterna finns i butik från och med vecka 34.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org