Upfield inför information om klimatpåverkan på 100 miljoner paket av sina växtbaserade produkter i slutet av 2021. Målet är att hjälpa konsumenterna att fatta välgrundade beslut. Under de kommande månaderna planerar företaget att rulla ut märkningen på sina ledande varumärken, däribland Flora, Becel och ProActiv.
”Dagens märkning av livsmedel förser konsumenterna med mycket viktig information om ingredienser, hälsofördelar, allergener, lagring och användning. Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat”,säger Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officer, Upfield.
”Detta initiativ kommer att stödja övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem, genom att ge fullständig öppenhet som en viktig drivkraft för hållbara livsmedelsval. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu.”
Efter en förstudie 2016 gav Upfield i uppdrag till det schweiziska hållbarhetsrådgivningsorganet Quantis att självständigt bedöma klimatpåverkan av hela kretsloppet på Upfields produkter. Resultaten publicerades i en peer-granskad studie i International Journal of Life Cycle Assessment (se länk nedan). Studien, som genomfördes på 21 marknader i Europa och Nordamerika, fann att Upfields växtbaserade margariner i genomsnitt har 70 procent mindre klimatavtryck, använder hälften av mängden vatten och upptar två tredjedelar mindre mark än mejerismör.
”Upfield har åtagit sig att utvärdera klimatpåverkan från våra växtbaserade livsmedel och använda dessa resultat för att hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara livsmedelsval”, säger Sally Smith, Head of Sustainability, Upfield.
”Att leva inom klimatgränserna för en växande global befolkning kräver en förändring av odlare, tillverkare och konsumenter. Att dela vetenskapligt baserade klimatbedömningar är det enda ansvarsfulla sättet att kommunicera till konsumenterna om klimatpåverkan av deras livsmedelsval.”
Upfield är världens största producent av växtbaserade margariner och ostalternativ med mer än 100 varumärken, bl a Flora, Rama, Blue Band, Proactiv, Becel, I Can’t Believe It’s Not Butter, Country Crock och Violife, som säljs i över 95 länder. Företaget har 14 tillverkningsanläggningar, huvudkontor i Amsterdam och drygt 4 100 medarbetare.
Här finns artikeln i International Journal of Life Cycle Assessment