Efter en tids utveckling har Coop börjat testa en egenutvecklad applikation för självscanning och betalning via mobilen. För att finslipa tjänsten i butiksmiljö testas tjänsten i en butik i centrala Stockholm.
Coop fortsätter sin digitala utvecklingsresa med en ny självscanningsapplikation, där kunden, i ett första steg, själv kan scanna sina varor, betala för dem samt få ett kvitto och en kod för att kunna ta sig ur självutcheckningsområdet.
”Sen i höstas har vi jobbat stenhårt med vårt digitala erbjudande och vi utvecklar kontinuerligt nya smarta lösningar som underlättar våra kunders vardag. Vår nya applikation för självscanning är en lösning som ger oss möjlighet att fortsätta driva Matsverige framåt och är ett led i att ytterligare stärka vårt kunderbjudande, säger Magnus Johansson, VD i Coop.
Coops nya applikation för självscanning testas på Coop Sveavägen i Stockholm. Applikationen finns i en första version idag och fler funktioner kommer att adderas framöver, som allergiinformation, innehållsförteckning och Coops nya hållbarhetsdeklaration. Det finns även potential att väva samma den fysiska och digitala shoppingen och utnyttja online-shoppingens leveransmöjligheter.
Målsättningen är att öppna upp applikationen för allmänheten efter sommaren 2020.
”Vi ser en stor potential för självscanning med mobilen. När kunden kan scanna och betala själv kan de välja hur mycket tid de vill lägga på olika moment i butiken och i större utsträckning styra sin upplevelse. Vi ser samtidig att vi kan erbjuda en helt ny butiksupplevelse. Just nu är vi i slutfasen av arbetet med vår flaggskepsbutik i Hagastaden, Stockholm, och där har vi tagit fasta på möjligheten med självscanning via mobil och utformat en butiksupplevelse utöver det vanliga”, säger Christian Wijkström, VD i Coop Butiker & Stormarknader.