Orkla utökar på växtbaserat med vegansk glass

PUBLICERAD: 5 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Den växtbaserade trenden inom mat fortsätter växa. Smaken är en viktig parameter och konsumenter efterlyser nu också en större vegansk variation. I linje med det lanserar Orkla i Sverige Naturli’ glass, en 100 procent växtbaserad glass.

”För att fler ska välja växtbaserad kost måste det bli enklare att göra det valet. Därför tycker vi det är extra roligt att vi nu också kan erbjuda en växtbaserad glass, gjord på havre som bas”, säger Josefin Buregård, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Smaken har varit i fokus vid utvecklingen av Naturli’ glass, som nu kommer till den svenska marknaden i tre smaker; lakrits med Panda-lakritsbitar, salt karamell med rostad mandel, och hallon med chokladflingor. Glasserna finns ute i butik nu på City Gross, Matrebellerna och Lidl.

”Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige och det effektivaste sättet att minska de utsläppen är att äta mer växtbaserat”, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Naturli’ har funnits på den danska marknaden sedan 1988 och är ett etablerat varumärke i Danmark. Varumärket står för 100 % växtbaserat samt 100 % smak och kvalitet.

 

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Potatisen tar steget in i cafévärlden

DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista.
DUG Collection
Potatisen tar steget in i cafévärlden

Världens första chokladfria "chokladcheesecake"

Urban Deli lanserar chokladcheesecake utan choklad, gjord på drav från ölbryggning.
Fakecake_Banner bock 1_4
Världens första chokladfria ”chokladcheesecake”

Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Barillas bronsvalsade premiumpasta, Al Bronzo, kommer i en ny, större förpackning med en lätt texturerad yta.
Al Bronzo Header Final.001
Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Willys lanserar svinnsmart grillnyhet

Willys lanserar Grill på Spill, grillbriketter gjorda av restprodukter från hasselnötsproduktion.
ac4ac925d653ca3f_org
Willys lanserar svinnsmart grillnyhet