Veg of Lund AB har inlett ett samarbete med Pinduoduo.com (拼多多), Kinas tredje största e-handelsplattform, som kommer att lansera och sälja företagets växtbaserade smoothiedrycker under varumärket My Foodie på den kinesiska online-marknaden.
”Vi är mycket glada över möjligheten att starta försäljning av My Foodie, utsedd till världens bästa mellanmål 2018, på en av världens största konsumentmarknader och via en väletablerad kanal som Pinduoduo”, kommenterar Thomas Olander, VD för Veg of Lund.
”Projektet är ännu i ett tidigt skede och vi har respekt för att det kan ta tid att nå större volymer, men vi ser goda förutsättningar då Pinduoduo har fler än 628 miljoner användare och kommer att uppmärksamma våra produkter i en så kallad Flagship store. Utöver onlineförsäljning kommer My Foodie även att säljas i sport- och fitnesscenter i Shanghai och Beijing.”
Produktionen sker inledningsvis i Sverige men Veg of Lund har beredskap att möta ökande efterfrågan med produktion tillsammans med en regional partner.
”Skandinaviska produkter och varumärken har en hög status i Kina och vi kommer att använda samma marknadsföringsbudskap som vi har på Veg of Lunds sociala mediekonton, när vi är aktiva i de kinesiska kanalerna WeChat och Sina Weibo”, säger Thomas Olander.
Veg av Lund säljer för närvarande sina produkter i Sverige och Storbritannien och utvärderar löpande förutsättningar för produktion och försäljning i europeiska, amerikanska och asiatiska länder. Avtalet med den kinesiska aktören är i enlighet med Veg of Lunds affärsmodell, vilken innefattar att inleda strategiska partnerskap med aktörer, exempelvis auktoriserade producenter, distributörer och detaljister, för att nå kompletterande marknader genom licensierade produkter.