Veg of Lund inleder försäljning i Kina via Pinduoduo

PUBLICERAD: 25 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Veg of Lund AB har inlett ett samarbete med Pinduoduo.com (拼多多), Kinas tredje största e-handelsplattform, som kommer att lansera och sälja företagets växtbaserade smoothiedrycker under varumärket My Foodie på den kinesiska online-marknaden.

”Vi är mycket glada över möjligheten att starta försäljning av My Foodie, utsedd till världens bästa mellanmål 2018, på en av världens största konsumentmarknader och via en väletablerad kanal som Pinduoduo”, kommenterar Thomas Olander, VD för Veg of Lund.

”Projektet är ännu i ett tidigt skede och vi har respekt för att det kan ta tid att nå större volymer, men vi ser goda förutsättningar då Pinduoduo har fler än 628 miljoner användare och kommer att uppmärksamma våra produkter i en så kallad Flagship store. Utöver onlineförsäljning kommer My Foodie även att säljas i sport- och fitnesscenter i Shanghai och Beijing.”

Produktionen sker inledningsvis i Sverige men Veg of Lund har beredskap att möta ökande efterfrågan med produktion tillsammans med en regional partner.

”Skandinaviska produkter och varumärken har en hög status i Kina och vi kommer att använda samma marknadsföringsbudskap som vi har på Veg of Lunds sociala mediekonton, när vi är aktiva i de kinesiska kanalerna WeChat och Sina Weibo”, säger Thomas Olander.

Veg av Lund säljer för närvarande sina produkter i Sverige och Storbritannien och utvärderar löpande förutsättningar för produktion och försäljning i europeiska, amerikanska och asiatiska länder. Avtalet med den kinesiska aktören är i enlighet med Veg of Lunds affärsmodell, vilken innefattar att inleda strategiska partnerskap med aktörer, exempelvis auktoriserade producenter, distributörer och detaljister, för att nå kompletterande marknader genom licensierade produkter.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Vi träffade en blivande honungssommelier!

I den svenska paviljongen på Biofach 2023 mötte vi en blivande honungssommelier.
Honey

Senaste nytt

Peas of Heaven krokar arm med stjärnkock

Peas of Heaven har utvecklat tre nya växtbaserade produkter i samarbete med stjärnkocken Marcus Samuelsson.
burgare copy

Allerum vill se mer svensk ost i kyldisken

Svensk ost allt ovanligare i butikernas ostdiskar, men Skånemejerier med varumärket Allerum ser stora förutsättningar för ett ökat utbud av svensk ost.
Stefan-Andersson_biten-Kristianstad

Barilla först som hbtqi-certifierat livsmedelsföretag

Pastaproducenten Barilla, med varumärket Wasa knäckebröd, blir det första hbtqi-certifierade företaget inom livsmedelsbranschen.
Skärmavbild 2024-11-06 kl. 13.34.19

Livsmedelsföretagen: "Fackens lönekrav är oansvariga"

"Verklighetsfrämmande och oansvarigt". Livsmedelsföretagen kommenterar facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent år 2025.
Avtal 2025_Livsmedelsforetagen_Eckerdal_van Rijswijk_2