Lars Appelqvist vald till vice ordförande för FoodDrinkEurope

PUBLICERAD: 22 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Den 17 juni blev Livsmedelsföretagens ordförande Lars Appelqvist vald till vice ordförande för den europeiska branschorganisationen FoodDrinkEurope.

”Det känns hedrande och roligt att få det här förtroendet från övriga styrelsen. Det är också ett gott betyg till den svenska livsmedelsindustrin och vårt anseende i övriga Europa. Vi gör mycket rätt, både hos Livsmedelsföretagen och ute på företagen”, säger Lars Appelqvist, som tidigare i våras blev invald i styrelsen i FoodDrinkEurope.

FoodDrinkEurope företräder europeiska livsmedelsproducenter på EU-nivå. Organisationen består av 74 medlemmar varav 25 är nationella branschorganisationer, som Livsmedelsföretagen. Resterande är antingen specialistbranschorganisationer inom till exempel kaffe, mejeri, bryggerier, kött och växtbaserade livsmedel, eller den europeiska livsmedelsindustrins största företag, vilka kan bli självständiga medlemmar.

Som vice ordförande kommer Lars Appelqvist att, tillsammans med FoodDrinkEuropes ordförande Marco Settembri, representera den europeiska livsmedelsindustrin vid högnivåmöten.

Sedan 2018 är Livsmedelsföretagens EU-expert Nicklas Amelin ordförande i FoodDrinkEuropes ”Food and Consumer Policy Committee”, som ansvarar för frågor om bland annat livsmedelslagstiftning, nutrition och hälsa, livsmedelssäkerhet, vetenskapliga råd och livsmedelsbedrägerier. Kommittén kommer även att ansvara för branschens arbete med EU-kommissionens livsmedelsstrategi ”Farm to Fork”, som kommer att bli styrande för arbetet med livsmedelsfrågor inom EU under den kommande femårsperioden.

”Livsmedelsföretagen har under de senaste åren jobbat systematiskt för att bygga upp och stärka vårt proaktiva arbete med EU-lagstiftning och livsmedelspolicy. En långsiktig prioritering har varit att flytta fram våra positioner inom FoodDrinkEurope och där är vi numera en av de mest aktivt engagerade nationella branschmedlemmarna. Att Lars har valts in i FoodDrinkEuropes styrelse och dessutom har utsetts till vice ordförande är därför väldigt roligt. Det innebär ytterligare möjligheter till effektivt påverkansarbete och en ännu större synlighet för den svenska livsmedelsindustrin i Bryssel”, säger Nicklas Amelin.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset