Coronapandemin gör stora avtryck i svenskarnas matvanor

PUBLICERAD: 18 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Spagetti och köttfärssås ligger fortsatt i topp bland svenskarnas vardagsrätter.|||

2020 års Matrapport från Food & Friends, som är den nionde i raden, präglas tydligt av coronapandemin – såväl när det gäller svenskarnas sätt att äta, som att laga och handla mat.

 I den årliga undersökningen Matrapporten, som tas fram av matkommunikationsbyrån Food & Friends, presenteras siffror kring svenskarnas matvanor. Ett tydligt exempel på coronapandemins påverkan syns bland annat i årets vardagstopp, där pasta, en klassisk bunkringsprodukt, placerar sig på både första och andra plats. Pastarätter står tillsammans med spagetti och köttfärssås för 21,7 procent av vad som står på middagsbordet på vardagar.

Längtan efter att ha vänner på middag är stor, hela 42 procent kommer att bjuda hem mer vänner och bekanta efter karantänen än innan, och 37 procent kommer att äta mer på restaurang än tiden före corona. Av matsäkerhetsskäl planerar 22 procent att äta mindre från bufféer än tidigare och 12 procent att äta mindre av mat som man delar runt bordet.

Tendensen från förra årets rapport, att svenskarna gjorde fler matinköp per vecka, har nu ändrats till att man handlar mer sällan, 37 procent handlar en gång i veckan eller mer sällan.

En annan tydlig effekt av pandemin är att 14 procent uppger att de ska lägga mer pengar på matinköp online. När det gäller restaurangätandet planerar 28 procent att äta färre middagar och 29 procent färre luncher ute.

I år visar Matrapporten att matintresset i de svenska hushållen tappar drastiskt. 2019 uppgav 81 procent att de var mat- och matlagningsintresserade. I år är motsvarande siffra 74 procent. Detta kan också vara en direkt följd av coronapandemin, eftersom maten i kristider traditionellt sett får en annan innebörd. Maten och matlagningen får mer av en basfunktion än ett mode- och personligt attribut. Vi har ätit tillsammans med familjen och har inte haft samma behov av att visa upp det vi lagat. Framför allt är det de som har uppgett att de är mycket intresserade av mat och matlagning som har blivit färre.

Förra årets rapport visade en dramatisk ökning av det gröna ätandet, en ökning som fortsätter även i år. Detta innebär inte att man nödvändigtvis är vegetarian, men att man äter mer vegetariskt. Idag äter nästan 60 procent av den svenska befolkningen vegetariskt minst en gång i veckan, mot 57 procent 2019. Ökningen drivs på av de yngre kvinnorna, i den gruppen äter 80 procent vegetariskt minst en dag i veckan. Framförallt väljer man att äta mer vegetariskt för att det är hälsosamt och för att det är bättre för miljön. Rapporten visar också en ökning i hur många som äter vegetariskt för att det helt enkelt är gott.

”Äntligen ser vi att det svenska folket har lärt sig att äta vegetariskt på allvar. Nu blir det allt vanligare att man väljer en vegetarisk måltid för att det är gott. Givetvis är parametrar såsom miljö och hälsa också viktiga. Vegetarisk mat har i år dessutom tagit sig in på helgtoppen, vilket vi ser som ytterligare ett tecken på att det vegetariska ätandet håller på att mogna”, säger Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends.

Samtidigt kan man skönja en eventuell avmattning av den vegetariska trenden. I år visar rapporten att 23 procent av befolkningen planerar att minska sin köttkonsumtion under 2020 vilket är en minskning med 5 procentenheter sedan föregående år. Detta kan vara en tillfällig effekt av corona, då allt fler vill hitta en trygghet i att äta ”comfort food”, det vill säga maträtter som man ätit länge i livet. Detta syns även i helgtoppen där ”biff med tillbehör” går upp en placering jämfört med föregående år, då rätten gjorde ett stort tapp på hela fyra placeringar.

”Vi söker oss till trygga alternativ och kända varumärken som gärna producerar svenska varor. Det gäller allt från grönsaker och vegetariskt till helgens närproducerade biff”, säger Pontus Dahlström.

”Spagetti och köttfärssås” behåller sin förstaplacering i vardagstoppen även i år. Att rätten ligger kvar i topp från år till år med några undantag kan ha mycket att göra med att rätten går att variera i det oändliga och att den går att göra både lite festligare och lite mer vardaglig. På andra plats i vardagstoppen hamnar ”pastarätter” och på tredje plats ”kyckling med tillbehör”.

I topplistan för de vanligaste helgrätterna ser vi en hel del förändringar sedan föregående år. ”Tacos” har klättrat två placeringar sedan 2019 och toppar nu listan på de vanligaste helgrätterna. Anledningen kan vara att man befinner sig mer i hemmet på helgerna nu än tidigare. ”Kyckling” hamnar på en andraplacering och ”biff med tillbehör” på en tredjeplats. Andra nyheter i helgtoppen är att ”vegetariskt” för första gången någonsin har kommit in på topplistan även på helgen och nu ligger på en niondeplats.

Matrapporten i sin helhet finns att hämta här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset