Fem vegetariska nyheter från Kung Markatta

PUBLICERAD: 17 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar Kung Markatta fem  nyheter – ekologiska och växtbaserade proteinalternativ. Nyheterna är Jordnötsbiffar, Rödbetsbiffar, Solrosburgare, Havrebiffar och Pizzabollar.

”Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på vegetarisk mat. Samtidigt ser vi att många vill ha inspiration till nya vegetariska rätter och mer variation. Dessutom ska det vara enkelt att tillaga. Vi vill hjälpa konsumenter att tillaga goda vegetariska måltider som passar hela familjen” säger Linda Wass, Brand Manager på Kung Markatta.

Ända sedan 1983 har Kung Markatta levererat ekologisk matglädje och nu hittar du för första gången produkterna även i frysdisken. Kung Markatta lanserar växtbaserade proteinalternativ som är baserade på baljväxter, grönsaker och härliga kryddor. Smakerna passar alla i familjen, stora som små. De är dessutom lämpliga för veganer. Jordnötsbiffar, Rödbetsbiffar, Solrosburgare och Pizza bullar är dessutom glutenfria.

Vi äter mer och allt oftare vegetarisk mat. Idag är ca 7% i Sverige vegetarianer och betydligt fler identifierar sig som flexitarianer. 62% äter vegetariskt minst en gång i månaden.

Här är nyheterna:

Jordnötsbiffar – Härligt knapriga biffar med bitar av jordnötter och ett sting av het chili och spiskummin.

Rödbetsbiffar – En oslagbar kombination av söt rödbeta och salt kapris, med en nypa färsk malen svartpeppar.

Solrosburgare – Smakrika kikärtsburgare smaksatta med salvia, lök och solrosfrön. De innehåller dessutom pumpa- och linfrö och en nypa chipotle.

Havrebiffar – Perfekt smakkombination av havre, kikärtor vitkål och morot. Smaksatta med lök och en nypa kryddpeppar.

Pizzabollar – Barnvänliga bollar med krispiga bitar majs och solrosfrö. Smaksatta med tomat och oregano.

 

Läs vidare

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2