Santa Maria och foodora lanserar digital taco-kedja

PUBLICERAD: 12 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanseras en ny digital taco-kedja på 25 platser runt om i Sverige genom ett samarbete mellan foodora och varumärket Santa Maria samt ett antal utvalda restauranger. Det nya konceptet ger lokala restauranger möjlighet att bredda sitt utbud och därigenom skapa nya tillväxtmöjligheter i en hårt ansatt bransch.

Den nya restaurangkedjan Tacotarian vänder sig till alla taco-älskare runt om i Sverige som vill ha snabba leveranser. Foodora tillhandahåller utbildning och utrustning till de lokala restaurangerna, medan Paulig, som äger varumärket Santa Maria, står för ingredienser. Menyn har tagits fram av båda parter. Rätterna kommer att variera i protein (veganskt, nöt, fisk, vegetariskt). På menyn finns också den nya satsningen Gold&Green Pulled Oats, ett veganskt protein gjort på nordisk havre och ärtor. Alla rätter är smaksatta med Santa Marias tacokryddor.

”Med Tacotarian vill vi ta vår universellt älskade rätt till nya höjder och erbjuda ett spännande och trendsättande koncept. Smaken står självklart i centrum och med kryddor, såser och toppings kan du enkelt smaksätta ditt val av protein. Eftersom Paulig vill främja en hälsosam livsstil vill jag dock slå ett extra slag för Gold&Green Pulled Oats”, säger Kristina Hovmöller, Country Manager Out of Home på Paulig i Sverige.

Den lokala restaurangen blir genom Tacotarian del av en nationell restaurangkedja och konceptet fungerar som ett tillägg till restaurangens ordinarie utbud i syfte att stärka konkurrenskraften. Med samarbetet vill foodora och Santa Maria skapa värde för restaurangerna och ge dem en skjuts i en utmanande tid.

”Det känns fantastiskt att nu kunna erbjuda alla som älskar tacos att få kvalitet-tacos direkt hem till dörren. Restaurangerna genomgår också riktigt tuff tid i svallvågorna av corona-pandemin. Vi tror därför att nya idéer och kreativa partnerskap, där olika aktörer inom branschen samarbetar, kan vara ett sätt att bidra till restaurangerna får muskler genom oss i en utmanande tid. Vi möjliggör dessutom att en av Sveriges vanligaste och mest uppskattade maträtter tacosen, i olika former nu blir ännu mer lättillgängliga runt om i Sverige”, säger Hans Skruvfors, VD i foodora Sverige.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset