Granarologruppen har förvärvat 100 procent av importföretaget Matric Italgross AB. Företaget byter nu namn till Granarolo Nordic och lanserar ett brett sortiment av italiensk ost under varumärket Granarolo.
Granarologruppen, ett kooperativ som ägs av 700 italienska mjölkbönder, är den största mejerigruppen i Italien. Redan 2016 förvärvade Granarologruppen 50 procent av Matric Italgross som ett steg i processen att etablera sig i Sverige, och nu förvärvas resten av företaget.
”Vi ser en stor potential på den svenska marknaden, målet är att bli den främsta leverantören av italienska kvalitetsprodukter – produkter som du hittar på hyllorna i Italien och som italienarna själva handlar och älskar. Vi har vårt eget varumärke Granarolo, där vi säljer både färskost och hårdost, men i Sverige är vi även agentur för andra starka italienska varumärken som Mutti och Monini”, säger Luca Tonin, VD Granarolo Nordic.
De första Granaroloprodukterna som lanseras på den svenska marknaden är ett brett sortiment av italiensk ost: färskost som Mozzarella och Burrata, hårdost som Parmigiano Reggiano och Grana Padano samt den helt egna Quattrocento som är en unik ”Italian farm to fork cheese” utvecklad av Granarolo och gjord uteslutande av mjölk från Granarolos egna gårdar. Ett osthjul på 36 – 38 kilo görs av 400 liter mjölk, därav namnet Quattrocento, som betyder just fyrahundra.
”Italiensk ost som Mozzarella och Parmigiano Reggiano är välkända och omtyckta i Sverige. Många värdesätter den tradition och kvalitet som kännetecknar äkta italienskt osthantverk och vi erbjuder ett brett sortiment av italienska ostar som till 100 procent tillverkas i Italien enligt sann italiensk tradition”, säger Luca Tonin.
Både Granarolo Mozzarella och hårdosten Quattrocento tillverkas med mikrobiellt ystenzym, vilket innebär att de kan ätas av laktovegetarianer. Granarolos ostar är idag listade på Coop, Willys och Hemköp.