Mackmyra bestrider reklamdom genom att lansera frihetswhisky

PUBLICERAD: 10 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Mackmyra bestrider Patent- och marknadsdomstolens dom genom att lansera Mackmyra Frihet, en serie whiskyflaskor som pryds av samma bilder som domstolen vill förbjuda. Mackmyra menar att domen är ett hot mot hela dryckesbranschen med över 800 svenska producenter.

”Någonstans måste man dra en gräns. Detta är i grund och botten en frihetsfråga”, säger Magnus Dandanell, en av Mackmyras grundare.

Domen, som har överklagats och därför ännu inte har vunnit laga kraft, förbjuder Mackmyra att använda sex olika bilder i sociala medier, eftersom bilderna inte anses leva upp till bildregeln. Patent- och marknadsdomstolen menar att bilderna anspelar på stämningar och känslor samt ”väcker särskild uppmärksamhet”.

”Vi har i tjugo år varit tålmodiga gentemot det svenska regelverket, vilket i stora drag är ansvarsfullt och bra. Men när vi inte ens kan visa bilder på natur och människor för våra internationella kunder i sociala medier. Där drar vi gränsen. Om den här domen skulle vinna laga kraft skulle branschen inte längre kunna konkurrera med sina utländska motparter. Detta är i grund och botten en frihetsfråga”, säger Magnus Dandanell.

Den utdragna tvisten har pågått sedan 2017 och Mackmyra har ännu inte kunnat få något besked kring när Patent- och marknadsöverdomstolens dom kommer. Processen innebär stora rättegångskostnader för Mackmyra, vilket har gjort att bolaget nu letar medfinansiering.

”En viktig anledning till att vi lanserar frihetswhiskyn är för att ta hjälp av våra mest trogna fans. En del av pengarna vi får in på försäljningen kommer hjälpa oss att finansiera kostnader som rättegången medför”, säger Magnus Dandanell.

Mackmyra menar att bilderna vänder sig till målgrupper i Storbritannien och Tyskland och att svenska regler inte kan tillämpas internationellt. I annat fall begränsar domen Mackmyra – och alla övriga drygt 800 svenska dryckesproducenter – i såväl svensk som internationell kommunikation, då sociala medier inte har några landsgränser. Domen ska omprövas av Patent- och marknadsöverdomstolen och Mackmyra har begärt att Patent- och marknadsöverdomstolen ska inhämta förhandsbesked från EU-domstolen.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx