Karl-Petter Thorwaldsson ny ordförande för Fairtrade Sverige

PUBLICERAD: 5 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Karl-Petter Thorwaldsson tillträder som ordförande för Fairtrade Sverige.

Karl-Petter Thorwaldsson, avgående ordförande för LO, tillträder som ny ordförande för Fairtrade Sverige AB. Årsstämmans val bottnar i Thorwaldsson stora internationella nätverk och gedigna kunskap om näringslivsfrågor och FN:s globala hållbarhetsmål. Han har även ett mångårigt engagemang för Fairtrade.

Karl-Petter Thorwaldsson har varit intresserad av Fairtrade sedan nittiotalet, då han såg märkningen för första gången. Själv köper han alltid Fairtrade-märkta produkter när alternativet finns och han kallar hela idén med Fairtrade-certifieringen för briljant.

”Genom att betala lite mer för ett paket kaffe bidrar jag till att förbättra familjeekonomin för odlare i Östafrika och Latinamerika. Det är det jag gillar med Fairtrade, att vi genom våra val i butik kan förändra levnadsvillkoren för dem som producerar det vi dagligen konsumerar.”

Under sina resor till Nicaragua, Sydafrika och Kenya har Karl-Petter Thorwaldsson fått upp ögonen för vilken skillnad hållbar handel gör i människors liv:

”När jag besökte Fairtrade-certifierade kaffeodlare i Nicaragua för några år sedan fick jag se hur de använt premiepengarna till att dra in el i bostäderna. Det gjorde att barnen kunde läsa läxan på kvällarna. Odlarna hade också byggt en skola med hjälp av Fairtrade-premien.”

I coronapandemins spår framstår vikten av en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar världshandel allt tydligare, menar Thorwaldsson. När stora svenska företag stänger ner produktionen till följd av uteblivna leveranser, blir det tydligt hur världen hänger ihop:

”Jag tror att krisen gör att vi breddar vårt synfält och ger oss en insikt i att vi inte kan gå tillbaka till business as usual. Låt oss lära oss något av det här och starta upp våra samhällen med schyssta villkor för de anställda i leverantörskedjorna och med den handlingskraft som krävs för att ta itu med klimatfrågan. Om vi tar fasta på människors och företags vilja att göra rätt kan vi på ett positivt sätt främja en hållbar handel.”

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)