Ny kocktävling ska få fler kvinnor att stanna i branschen

PUBLICERAD: 30 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Evelina Änggren från Halmstad är en de tävlande i Gastronomi Sverige Commis Award 2020

Den 28 maj är det premiär för den nya kocktävlingen Gastronomi Sverige Commis Award 2020. Tävlingen riktar sig till unga kvinnliga kockar med syfte att få fler kvinnor att stanna i branschen och att ställa upp i internationella tävlingssammanhang.

”Vi har länge försökt hitta vägar att inspirera fler unga kvinnliga kockar att söka sig till Bocuse d’Or. Nu tar vi tag i den unga generationen för att tidigt introducera fler kvinnor i kockyrket till tävlingssammanhang”, säger Sanna Aspberg, projektledare på Gastronomi Sverige.

Commis är benämningen på den assisterande lärlingskocken i ett proffskök. I Bocuse d’Or ingår alltid en commis i tävlingsteamet och hittills har ingen svensk kvinna deltagit.

Gastronomi Sverige Commis Award 2020 avgörs den 28 maj på Restaurangakademien i Stockholm där åtta sistaårselever från olika kockgymnasier ska mötas. Deltagare ska vara max 20 år gamla under tävlingsåret.

De tävlande ska tillaga en varmrätt för sex personer av årets huvudråvaror, mälargös och vit sparris från Gotland, som serveras på tallrik. I juryn finns bland andra Malin Söderström och Ulrika Brydling. Henrik Norström, president för den svenska Bocuse d’Or Akademien, är juryordförande. Kockarna bedöms på smak och textur, metod och genomförande.

Vinnaren mottar en resa för två till Bocuse d’Or Europe i Tallinn i höst och en middag för två på Tommy Myllymäkis nya restaurang Aira.

Gastronomi Sverige har till uppdrag att ta svensk gastronomi ut i världen så att världen kommer till Sverige. En stor del av uppdraget är att arrangera den svenska uttagningen till världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or. Sebastian Gibrand är Sveriges representant i Bocuse d’Or 2020/21. Första tävlingen är Bocuse d’Or Europe som avgörs i Tallinn den 3-4 september. (Tävlingen är flyttad från maj till september på grund av coronakrisen). Efter de europeiska uttagningarna går de tio bästa länderna vidare till den stora världsfinalen i Lyon i januari 2021.

En viktig del i Gastronomi Sveriges uppdrag är även att inspirera fler till att söka sig till kockyrket. Idag finns en utmaning i att få framför allt kvinnor att stanna i branschen. Gastronomi Sverige Commis Award vill därmed inspirera och motivera lovande, unga kockelever att ställa upp i tävlingar som i sin tur kan uppmuntra fler kvinnor till både yrket och tävlingssammanhang.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland