Svenskarna väljer hellre lokalt än ekologiskt på grillen

PUBLICERAD: 23 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Den viktigaste faktorn när svenskarna väljer råvaror till grillen är att de är svenska. Därefter kommer kvalitet och smak. Vid valet mellan lokalproducerat och ekologiskt, väljer 74 procent det lokala. Det visar Icas årliga Grillrapport, som baseras på en undersökning från Kantar Sifo.

”Lokalproducerat är en stark trend som vi på Ica tror bara kommer att fortsätta öka, inte minst under grillsäsongen som sammanfaller med att vi i Sverige har många lokala råvaror i säsong. Samtidigt uppger var tredje (36 procent) ung person mellan 18 och 29 år att de har dålig koll på vad som är i säsong, vilket ju är en avgörande faktor för att kunna välja lokalt. Här kan Ica och även andra bidra med guidning för att underlätta”, säger Lieselott Liljevik, trendanalytiker på Ica.

Den största anledningen till att välja lokalproducerat är att man vill stötta lokala bönder (54 procent), följt av klimatet. 40 procent väljer lokalproducerade livsmedel för klimatets skull, i och med att transporterna är kortare. 34 procent uppger också att de handlar mer klimatvänliga livsmedel idag än för ett år sedan.

Lokalpatriotismen vid grillen skiljer sig dock en hel del över landet. Boende i norra Sverige uppger i högre grad än boende söderöver, att lokalproducerat har störst betydelse för valet. I Norrbotten anser till exempel 29 procent att lokalt är viktigast, mot sex procent i Blekinge.

Ur Icas Grillrapporten 2020:

Viktigaste faktorerna när svensken väljer mat att grilla:
1. Svenskt 32 %
2. Kvalitet 21 %
3. Smak 18 %
4. Lokalt 12 %

Därför väljer svenskarna lokalproducerat:
1. Stötta lokala lantbrukare 54 %
2. Klimatet (kortare transporter) 40% (bland unga 18-19 år: 53 %)
3. Djurhållningen / Produktionsförhållanden 28%
4. Kvaliteten 24%

Största hindren till att handla lokalproducerat:

1. Pris 34 %
2. För få vegetariska alternativ 9 % (vanligare bland kvinnor 18-29 år: 21 %)
3. För få animaliska alternativ 5 %

Mer information finns i Icas Grillrapporten 2020

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx