Greenfood gör sin största satsning hittills inom den växande kategorin konsumentpackad food-to-go med det nya varumärket Greendeli. Inledningsvis lanseras 52 olika produkter, varav många är vegetariska.
”Det här är bara början. Kategorin har saknat ett starkt varumärke med ett brett sortiment, som rymmer såväl klassiker som produkter med nya moderna smakkombinationer i linje med rådande mattrender. Vi vill göra det enklare för konsumenter att hitta god och smakrik mat som underlättar i deras hektiska liv”, säger David Bennertun, VD på Greendeli.
Det nya sortimentet, som lanseras både i Sverige och Finland, består bland annat av”lager på lager”- sallader, skurna wraps med smaker som kyckling & mango-chili, broccoli & hummus eller yakiniku, samt matiga smörgåsar. Först ut är Reitan som lanserar Greendeli på samtliga Pressbyrån och 7-eleven i Sverige. Produkterna återfinns även på vissa Coop-butiker, Shell, Circle K och i utvalda Picadeli-diskar.
”Vi har lagt mycket tid och energi på att undersöka vad dagens konsumenter efterfrågar och hur de gör sina val. De vill ha en tydlig design som gör det lätt att förstå vad produkten smakar, de vill också se produkterna i förpackningen och samtidigt ha fler vegetariska alternativ. Men framförallt så måste det vara gott och därför har vi tillfört mer mod i våra smaker, säger David Bennertun.
Produkterna är designade så att de ska vara lätta att hitta på tio meters håll. Förpackningarna har setts över och användandet av plast har kraftigt reducerats på flera produkter. Sortimentet ska tilltala både ungdomar på jakt efter en frukost eller lunch, affärsmän som vill äta något snabbt mellan möten eller den som vill äta en måltid efter träningen.
Greenfood är en livsmedelskoncern med inriktning på hälsosam, välsmakande och lättillgänglig convenience-mat. Koncernens affärsområden är uppdelade i Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Bland varumärkena finns Picadeli, Greendeli, Daily Greens och SallaCarte.