Greenfood storsatsar inom food-to-go med nytt varumärke

PUBLICERAD: 21 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Greenfood gör sin största satsning hittills inom den växande kategorin konsumentpackad food-to-go med det nya varumärket Greendeli. Inledningsvis lanseras 52 olika produkter, varav många är vegetariska.

”Det här är bara början. Kategorin har saknat ett starkt varumärke med ett brett sortiment, som rymmer såväl klassiker som produkter med nya moderna smakkombinationer i linje med rådande mattrender. Vi vill göra det enklare för konsumenter att hitta god och smakrik mat som underlättar i deras hektiska liv”, säger David Bennertun, VD på Greendeli.

Det nya sortimentet, som lanseras både i Sverige och Finland, består bland annat av”lager på lager”- sallader, skurna wraps med smaker som kyckling & mango-chili, broccoli & hummus eller yakiniku, samt matiga smörgåsar. Först ut är Reitan som lanserar Greendeli på samtliga Pressbyrån och 7-eleven i Sverige. Produkterna återfinns även på vissa Coop-butiker, Shell, Circle K och i utvalda Picadeli-diskar.

”Vi har lagt mycket tid och energi på att undersöka vad dagens konsumenter efterfrågar och hur de gör sina val. De vill ha en tydlig design som gör det lätt att förstå vad produkten smakar, de vill också se produkterna i förpackningen och samtidigt ha fler vegetariska alternativ. Men framförallt så måste det vara gott och därför har vi tillfört mer mod i våra smaker, säger David Bennertun.

Produkterna är designade så att de ska vara lätta att hitta på tio meters håll. Förpackningarna har setts över och användandet av plast har kraftigt reducerats på flera produkter. Sortimentet ska tilltala både ungdomar på jakt efter en frukost eller lunch, affärsmän som vill äta något snabbt mellan möten eller den som vill äta en måltid efter träningen.

Greenfood är en livsmedelskoncern med inriktning på hälsosam, välsmakande och lättillgänglig convenience-mat. Koncernens affärsområden är uppdelade i Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Bland varumärkena finns Picadeli, Greendeli, Daily Greens och SallaCarte.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx