Efter att flera lokala livsmedelsproducenter hade gått ut med en vädjan om stöd från livsmedelskedjorna, uppmanade Lidl dem att kontakta kedjan. Nu har Lidl tecknat avtal med sex nya leverantörer.
Under påskveckan gick Lidl ut och uppmanade landets bönder och producenter att kontakta dem. Syftet var att stötta svenska leverantörer som drabbas av coronakrisen och ta in fler svenska produkter i butikerna. Lidl Sveriges inköpsdirektör Malin Laurén berättar att gensvaret blev enormt:
”Vi har på väldigt kort tid tecknat avtal med sex nya leverantörer och jag är imponerad av hela vår inköpsavdelning som bidragit till det här. Det här hade inte varit möjligt om det inte vore för vårt sätt att jobba. Vår organisation är, trots vår storlek, van vid att jobba både snabbt och flexibelt. Vi hoppas nu dels på att kunna teckna ytterligare avtal, men också att vi kan inspirera andra att tänka likadant.”
Hittills har Lidl träffat nya avtal med Malmö Chokladfabrik, Kalmar Bageri, Hammars bryggeri, Bjärefågel, Emåmejeriet och Aqua Nobel.
”Samarbetet med Lidl innebär att vi kommer att överleva och det är en enormt stor glädje att få ut våra produkter över hela landet mitt i en nationell kris. Vi tror och hoppas att det här kommer att bli bra för båda parter. Hela processen har gått oerhört fort – all heder åt Lidl”, säger Christian Willamsson, säljchef på Emåmejeriet.
Från och med 4 maj blir Aqua Nobels källvatten i klimatsmart kartong tillgängligt i samtliga Lidls svenska butiker.
”Normalt sett säljer vi en stor andel av våra produkter till flygbolag, tåg och researrangörer, men i och med coronapandemin har vi nu tappat hela resenäringen. Samarbetet med Lidl innebär att vi kan hålla oss flytande så att vi överlever den här krisen. Vi är så tacksamma för Lidls snabba initiativ och hoppas på ett långsiktigt samarbete”, säger Patric Strandqvist, försäljningschef på Aqua Nobel.