Kampanj ska få svenskarna att rädda sina lokala bagerier

PUBLICERAD: 30 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Martin Lundell, VD för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, uppmanar svenska folket att köpa med sig bröd, bullar och tårtor hem från sina lokala bagerier och konditorier.

Bagerier och konditorier över hela Sveriges drabbas hårt av corona-krisen. Med kampanjen #räddadinbagare uppmanar branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer svenskarna att köpa med sig bröd och fika hem från sina lokala favoritställen.

”Vi har skapat kampanjen #räddadinbagare för att uppmana konsumenter över hela landet att köpa med sig bröd eller fika hem. Många tar för givet att det lokala favoritstället kommer att finnas kvar i framtiden, men utan en gemensam insats kommer flertalet att behöva lägga ner. Om vi alla gör ett litet köp på bageriet räddar vi branschen till överlevnad. Därför har vi kampanjen #räddadinbagare”, säger Martin Lundell, VD för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

 Corona-krisen slår hårt mot landets bagerier och konditorier. Omfattande uppsägningar av personal har redan påbörjats och branschorganisationen befarar nedläggningar av många företag.

”Vi ser hur våra medlemsföretag kämpar för sin överlevnad. Detta handlar om uppskattade småföretagare som riskerar att helt slås ut. Det lokala bageriet och konditoriet är viktigt, såväl socialt, som arbetsgivare, inte minst för ungdomar som får sitt första jobb. Vi vill därför uppmana alla att stödja sitt lokala favoritställe. Det är ett enkelt sätt att äta gott och göra gott på samma gång”, säger Martin Lundell.

Totalt arbetar 37 000 personer på bageri eller konditori, motsvarar ungefär 15 000 heltidstjänster. Många av de anställda är ungdomar som får sitt första jobb inom branschen. Sveriges bagare & konditorer välkomnar regeringens förslag om sänkta arbetsgivaravgifter men efterlyser fler åtgärder, inte minst för att motverka ytterligare ungdomsarbetslöshet.

”Vi behöver säkra jobben och det snabbt. För många unga skulle det vara svårt att hitta ett annat jobb nu. Jag hör varje dag medlemmar som berättar att de är tvungna att säga upp eller permittera medarbetare”, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Sveriges bagare & konditorer.

Följ kampanjen på Facebook och Instagram

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd