Bagerier och konditorier över hela Sveriges drabbas hårt av corona-krisen. Med kampanjen #räddadinbagare uppmanar branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer svenskarna att köpa med sig bröd och fika hem från sina lokala favoritställen.
”Vi har skapat kampanjen #räddadinbagare för att uppmana konsumenter över hela landet att köpa med sig bröd eller fika hem. Många tar för givet att det lokala favoritstället kommer att finnas kvar i framtiden, men utan en gemensam insats kommer flertalet att behöva lägga ner. Om vi alla gör ett litet köp på bageriet räddar vi branschen till överlevnad. Därför har vi kampanjen #räddadinbagare”, säger Martin Lundell, VD för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
Corona-krisen slår hårt mot landets bagerier och konditorier. Omfattande uppsägningar av personal har redan påbörjats och branschorganisationen befarar nedläggningar av många företag.
”Vi ser hur våra medlemsföretag kämpar för sin överlevnad. Detta handlar om uppskattade småföretagare som riskerar att helt slås ut. Det lokala bageriet och konditoriet är viktigt, såväl socialt, som arbetsgivare, inte minst för ungdomar som får sitt första jobb. Vi vill därför uppmana alla att stödja sitt lokala favoritställe. Det är ett enkelt sätt att äta gott och göra gott på samma gång”, säger Martin Lundell.
Totalt arbetar 37 000 personer på bageri eller konditori, motsvarar ungefär 15 000 heltidstjänster. Många av de anställda är ungdomar som får sitt första jobb inom branschen. Sveriges bagare & konditorer välkomnar regeringens förslag om sänkta arbetsgivaravgifter men efterlyser fler åtgärder, inte minst för att motverka ytterligare ungdomsarbetslöshet.
”Vi behöver säkra jobben och det snabbt. För många unga skulle det vara svårt att hitta ett annat jobb nu. Jag hör varje dag medlemmar som berättar att de är tvungna att säga upp eller permittera medarbetare”, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Sveriges bagare & konditorer.