Hemköp startar ett pilotprojekt för att underlätta och skapa en smidig shoppingupplevelse med hjälp av en app. I appen Hemköp Smartshopper får kunden hjälp att navigera och hitta varor, som sedan skannas och betalas direkt i mobilen.
Hemköp Smartshopper fungerar så att kunden loggar in i butiken och då får tillgång till en karta och hjälp med att navigera fram till de varor som finns inlagda på en inköpslista. Varorna skannas via appen och betalas med swish eller kort direkt i mobilen. I appen, som är kostnadsfri att ladda ner, finns förutom inköpslista även produktinformation, personliga erbjudanden och recept.
”Vi försöker hela tiden finna nya innovativa digitala lösningar i syfte att hjälpa och förenkla för våra kunder och därmed skapa den bästa shoppingupplevelsen anpassad efter varje enskild kunds behov”, säger Malin Wiklander, chef digital innovation på Axfood.
Appen kommer att testas under våren i Hemköp Torsplan i Stockholm.
”Utifrån de lärdomar vi får är ambitionen att rulla ut tjänsten till fler Hemköpsbutiker”, säger Ted Bergström, marknadschef på Hemköp.