På fredag den 13 mars invigs Räddningsmissionens butik MatRätt på Flatås Torg i Göteborg. Det är en social supermarket, som kommer att sälja matsvinn, erbjuda arbetsträning och bekämpa matfattigdom.
MatRätt är en social franchise från Matmissionen i Stockholm med Axfood som medgrundare.
”Vi kommer att ta emot matsvinn från olika grossister och matbutiker runt om i Göteborg. MatRätt riktar sig till alla kunder och kommer att ha två olika prisnivåer – en för medlemmar och en för resten av allmänheten. Man kan bli medlem i butiken om man lever i ekonomisk utsatthet eller exempelvis har försörjningsstöd. Som medlem kan man handla i butiken till en tredjedel av priset jämfört med en vanlig butik. Vår mjölk kommer till exempel att kosta tre kronor för våra medlemmar”, säger Ida-Lina Frisell, MatRätts butikschef.
”Vi hoppas även på kunder som vill handla i butiken för att de vill bidra till minskat matsvinn och en mer hållbar värld. Det är också ett sätt att stötta vårt arbete för människor i social utsatthet. Butiken kommer samtidigt att erbjuda personer som står långt från arbetsträning i butik och lager.”
Ida-Lina Frisell berättar att många har ställt upp och jobbat ideellt för att renovera och iordningställa den nedlagda Ica-butiken vid Flatås Torg, som MatRätt har flyttat in i.
”Engagemanget som vi har fått uppleva har varit helt oslagbart. Höjdpunkten var när Willys kom med 35 butiksbyggare som frivilligt la en hel dag på att ställa iordning och inreda butiken”.
Ida-Lina Frisell menar att Göteborg är i behov av en social supermarket.
”En tredjedel av all mat som produceras slängs varje år och samtidigt finns det människor som inte har råd med mat. Bara i våra verksamheter möter vi flera hundra personer varje dag som befinner sig i matfattigdom. De går alltså ibland hungriga eftersom de inte har råd att köpa mat. För dessa personer hoppas vi att butiken kommer vara till hjälp.”
”En del kan se lite skeptiska ut när vi pratar om att vi ska sälja matsvinn och tänker att det är gammal mat. Matsvinn kan innebära ett paket pasta med en gammal etikett, en grönsak med konstig form eller ett paket fil som har kort hållbarhetsdatum. Vi kommer bara att sälja varor som är fräscha och går bra att äta.”