Nu öppnar MatRätt – Göteborgs första sociala supermarket

PUBLICERAD: 10 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Ida-Lina Frisell är butikschef på MatRätt, Göteborgs första sociala supermarket, som öppnar på fredag den 13 mars.

På fredag den 13 mars invigs Räddningsmissionens butik MatRätt på Flatås Torg i Göteborg. Det är en social supermarket, som kommer att sälja matsvinn, erbjuda arbetsträning och bekämpa matfattigdom.

MatRätt är en social franchise från Matmissionen i Stockholm med Axfood som medgrundare.

”Vi kommer att ta emot matsvinn från olika grossister och matbutiker runt om i Göteborg. MatRätt riktar sig till alla kunder och kommer att ha två olika prisnivåer – en för medlemmar och en för resten av allmänheten. Man kan bli medlem i butiken om man lever i ekonomisk utsatthet eller exempelvis har försörjningsstöd. Som medlem kan man handla i butiken till en tredjedel av priset jämfört med en vanlig butik. Vår mjölk kommer till exempel att kosta tre kronor för våra medlemmar”, säger Ida-Lina Frisell, MatRätts butikschef.

”Vi hoppas även på kunder som vill handla i butiken för att de vill bidra till minskat matsvinn och en mer hållbar värld. Det är också ett sätt att stötta vårt arbete för människor i social utsatthet. Butiken kommer samtidigt att erbjuda personer som står långt från arbetsträning i butik och lager.”

Ida-Lina Frisell berättar att många har ställt upp och jobbat ideellt för att renovera och iordningställa den nedlagda Ica-butiken vid Flatås Torg, som MatRätt har flyttat in i.

”Engagemanget som vi har fått uppleva har varit helt oslagbart. Höjdpunkten var när Willys kom med 35 butiksbyggare som frivilligt la en hel dag på att ställa iordning och inreda butiken”.

Ida-Lina Frisell menar att Göteborg är i behov av en social supermarket.

”En tredjedel av all mat som produceras slängs varje år och samtidigt finns det människor som inte har råd med mat. Bara i våra verksamheter möter vi flera hundra personer varje dag som befinner sig i matfattigdom. De går alltså ibland hungriga eftersom de inte har råd att köpa mat. För dessa personer hoppas vi att butiken kommer vara till hjälp.”

”En del kan se lite skeptiska ut när vi pratar om att vi ska sälja matsvinn och tänker att det är gammal mat. Matsvinn kan innebära ett paket pasta med en gammal etikett, en grönsak med konstig form eller ett paket fil som har kort hållbarhetsdatum. Vi kommer bara att sälja varor som är fräscha och går bra att äta.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd