Picadeli vill få fler ungdomar att äta frukt och grönt

PUBLICERAD: 9 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Skräpmaten är populär bland svenska ungdomar och endast en av fem äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Samtidigt vill fler än hälften ändra sina matvanor. Det visar en ny undersökning på uppdrag av Picadeli, som nu lanserar World Salad Day.

Enligt undersökningen, som har genomförts av YouGov, äter över hälften av de unga i Sverige skräpmat varje månad. Endast 19 procent äter den mängd frukt och grönt på 400 gram om dagen som rekommenderas av Världshälsoorganisationen WHO, men 63 procent svarar att de vill börja äta mer växtbaserat. 44 procent vill minska sin köttkonsumtion av omsorg om klimatet och djurens välmående, såväl som av hälsomässiga skäl.

 För att få fler ungdomar att välja växtbaserat lanserar nu Picadeli World Salad Day.

”Vi tror att det är viktigt att fira växtbaserad mat, precis som vi firar våfflorna, semlorna eller kanelbullarna. Därför instiftar vi nu en helt egen dag – varje år den 20:e mars infaller numer World Salad Day. På sikt hoppas vi att det blir en dag som inspirerar fler, både unga och gamla, att äta frukt och grönt. Vår undersökning visar att de är unga är sugna på en förändring”, säger Frida Bresander, marknadschef, Picadeli Sverige.

Picadeli inleder också ett samarbete med kronprinsessparets initiativ, den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep, och deras arbete för barn och ungas hälsa.

”Under World Salad Day skänker vi en krona för varje såld sallad till Generation Pep. Vi säljer i snitt 80 000 sallader om dagen i Sverige. Men den 20 mars hoppas vi sälja många, många fler, så att vi kan donera massor av pengar till Generation Pep! Mer sallad, mer pepp! Vi brinner för att barn och ungdomar ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv, utan att för den skull vifta med pekpinnar – därför har vi bestämt oss för att stötta Generation Pep i deras otroligt viktiga arbete”, säger Frida Bresander.

Picadeli är marknadsledande på självplocksallad i norra Europa. Under 2019 såldes över 45 miljoner sallader i Europa, vilket är mer än en sallad i sekunden. World Salad Day firas den 20 mars i 2100 europeiska butiker.

 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3