Skräpmaten är populär bland svenska ungdomar och endast en av fem äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Samtidigt vill fler än hälften ändra sina matvanor. Det visar en ny undersökning på uppdrag av Picadeli, som nu lanserar World Salad Day.
Enligt undersökningen, som har genomförts av YouGov, äter över hälften av de unga i Sverige skräpmat varje månad. Endast 19 procent äter den mängd frukt och grönt på 400 gram om dagen som rekommenderas av Världshälsoorganisationen WHO, men 63 procent svarar att de vill börja äta mer växtbaserat. 44 procent vill minska sin köttkonsumtion av omsorg om klimatet och djurens välmående, såväl som av hälsomässiga skäl.
För att få fler ungdomar att välja växtbaserat lanserar nu Picadeli World Salad Day.
”Vi tror att det är viktigt att fira växtbaserad mat, precis som vi firar våfflorna, semlorna eller kanelbullarna. Därför instiftar vi nu en helt egen dag – varje år den 20:e mars infaller numer World Salad Day. På sikt hoppas vi att det blir en dag som inspirerar fler, både unga och gamla, att äta frukt och grönt. Vår undersökning visar att de är unga är sugna på en förändring”, säger Frida Bresander, marknadschef, Picadeli Sverige.
Picadeli inleder också ett samarbete med kronprinsessparets initiativ, den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep, och deras arbete för barn och ungas hälsa.
”Under World Salad Day skänker vi en krona för varje såld sallad till Generation Pep. Vi säljer i snitt 80 000 sallader om dagen i Sverige. Men den 20 mars hoppas vi sälja många, många fler, så att vi kan donera massor av pengar till Generation Pep! Mer sallad, mer pepp! Vi brinner för att barn och ungdomar ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv, utan att för den skull vifta med pekpinnar – därför har vi bestämt oss för att stötta Generation Pep i deras otroligt viktiga arbete”, säger Frida Bresander.
Picadeli är marknadsledande på självplocksallad i norra Europa. Under 2019 såldes över 45 miljoner sallader i Europa, vilket är mer än en sallad i sekunden. World Salad Day firas den 20 mars i 2100 europeiska butiker.