Ica Kvantum i Höllviken har dragit igång en kampanj mot vilseledande produkter. I reklamblad och tv-filmer i butiken går man ut med att butiken tar ställning mot ”bluffiga produkter” och ska sluta sälja de fem finalisterna till Årets matbluff 2019.
”Jag är positiv till att varor i branschen granskas då det förekommer alldeles för mycket vilseledande produkter. När det nu finns en organisation som hjälper till att sortera ut dessa produkter tycker jag att vi butiker ska ta vårt ansvar och sortera ut dessa produkter, säger Jens Bertilzon”, som äger butiken Ica Toppen i Höllviken.
Först efter att tillverkarna har ändrat produkterna och slutat bluffa kommer butiken åter att sälja dem, lovar han.
”Leverantörerna har redan hört av sig och dragit öronen åt sig. Jag hoppas att fler butiker vågar följa vårt exempel.”
Initiativet välkomnas av Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson:
”Det är fantastiskt att antipriset har fått ett sådant genomslag. Vi tycker att det är helt rätt att återförsäljarledet ställer sig på konsumentens sida.”
Årets matbluff delas ut av konsumentorganisationen Äkta vara och delades i år ut för femte gången. Vem som helst kan nominera produkter under hela året. Med hjälp av en jury väljs fem finalister ut och vinnaren röstas sedan fram av allmänheten.
Se butikens reklamblad
Se en av filmerna som visas i butiken
Läs om de fem finalisterna till Årets matbluff 2019