Dryckesbranschen går samman för en minskad klimatpåverkan

PUBLICERAD: 20 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

”Vi är i början på vår gemensamma resa mot en dryckesbransch utan klimatpåverkan och vi kommer att dela med oss av våra framsteg under vägen. Vi vill vara transparenta och hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara val”, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget. Foto: Systembolaget

Dryckesbranschens Klimatinitiativ har som mål att branschen ska vara klimatneutral 2045. Nu visar den första gemensamma klimatmätningen att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.

”För att vi ska nå klimatmålen i Agenda 2030 måste vi som bransch arbeta tillsammans. I Dryckesbranschens Klimatinitiativ har vi hittat en bra form för detta. Här är vi inte konkurrenter utan bara goda branschkollegor som jobbar tillsammans och inspireras av varandra för att minska vårt klimatavtryck”, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.

Initiativets första gemensamma rapport, som avser verksamhetsåret 2018, visar att 77 procent av branschens klimatpåverkan kommer från förpackningar, vilket ligger i linje med hur det ser ut för flera andra branscher.

Transporter står för ca 20 procent av de indirekta utsläppen. Många av företagen som har deltagit i rapporteringen har redan påbörjat omställningen till mer klimatsmarta transportmedel, men det finns utvecklingspotential inom området.

99 procent av företagens energianvändning är fossilfri, det vill säga kommer från till exempel vatten- och vindkraft.

”Flera av företagen som deltar i initiativet har redan idag ett ambitiöst klimatarbete. Många arbetar dedikerat med frågan och är engagerade i att ha så låga koldioxidutsläpp som möjligt. Fokus för oss framåt är att sätta konkreta mål för förpackningar och transporter samt att stötta varandra, stora som små aktörer i branschen, att integrera hållbarhet i våra affärsmodeller fullt ut”, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL.

35 företag deltog i klimatmätningen, vilket utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym. Mätmetoden som har använts är Green House Gas Protocol och rapporten innefattar inte klimatavtryck från odling.

Dryckesbranschens Klimatinitiativs bildades 2017 av Sveriges Bryggerier, Sprit & Vinleverantörsföreningen samt Systembolaget med visionen: ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” Det långsiktiga målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045. Idag är 45 dryckesföretag med i Initiativet.

Ta del av rapporten på Sveriges Bryggeriers hemsida

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta