Orkla satsar på mer växtbaserat med ärtor som proteinbas

PUBLICERAD: 10 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Anamma nuggets med ärtbas.

Orkla Foods ökade sin försäljning av växtbaserad mat med 29 procent under 2019. Nu lanseras den nya produktserien Anamma Ärta, som är baserad på ärtprotein.

Anamma Ärta är en ny serie produkter med ärtprotein som bas. De kommer i tre olika varianter, som bullar, nuggets och formbar färs. Nuggets är en helt ny produkt i Anamma-familjen. Samtliga produkter är veganska och helt glutenfria. Produkterna lanseras först till foodservice-kunder inom privat och offentlig sektor och under våren till konsumenter.

”Vi vill inspirera våra kunder till att våga prova något nytt som är bra både för hälsan och planeten. Med Anamma Ärta kan vi erbjuda ännu fler goda alternativ av växtbaserad mat som med ärtor som proteinbas ger en ännu större variation”, säger Carina Greiff, Team Portfolio Manager FoodSolutions, Orkla Foods Sverige.

Enligt Orkla Sustainable Life Barometer, som genomfördes i höstas, är sex av tio i Sverige flexitarianer, det vill säga de äter minst en vegetarisk middag i veckan.

Länk till Orkla Sustainable Life Barometer

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta