Orkla Foods ökade sin försäljning av växtbaserad mat med 29 procent under 2019. Nu lanseras den nya produktserien Anamma Ärta, som är baserad på ärtprotein.
Anamma Ärta är en ny serie produkter med ärtprotein som bas. De kommer i tre olika varianter, som bullar, nuggets och formbar färs. Nuggets är en helt ny produkt i Anamma-familjen. Samtliga produkter är veganska och helt glutenfria. Produkterna lanseras först till foodservice-kunder inom privat och offentlig sektor och under våren till konsumenter.
”Vi vill inspirera våra kunder till att våga prova något nytt som är bra både för hälsan och planeten. Med Anamma Ärta kan vi erbjuda ännu fler goda alternativ av växtbaserad mat som med ärtor som proteinbas ger en ännu större variation”, säger Carina Greiff, Team Portfolio Manager FoodSolutions, Orkla Foods Sverige.
Enligt Orkla Sustainable Life Barometer, som genomfördes i höstas, är sex av tio i Sverige flexitarianer, det vill säga de äter minst en vegetarisk middag i veckan.