Under 2019 intensifierade restaurang- och storköksgrossisten Martin & Servera arbetet med att minska matsvinnet. Digitala lösningar som förenklar för kunderna, daglig uppföljning i lagerverksamheten och donationer till välgörenhetsorganisationer ligger bakom resultatet.
”På två år har vi sänkt det totala svinnet, räknat i kronor, med över 30 procent i logistik-verksamheten. Vi är glada och stolta över att göra ett riktigt bra år igen. Framgången är att vi varje dag följer upp och har en dialog om hur varje lager står mot de centrala målen”, berättar Robinson Paz, driftschef på Martin & Servera Logistik.
Det svinn som ändå uppstår doneras till olika välgörenhetsorganisationer. Under 2019 skänkte Martin & Servera 47 ton mat och dryck som annars hade slängts.
”Utfallet på svinnet går åt rätt håll. I arbetet med att, tillsammans med kunderna, rädda mat har smarta digitala verktyg varit grunden. I våras startade vi ett samarbete med Karma-appen och lanserade även utförsäljning direkt i vår egen e-handel. Där har våra kunder sammanlagt räddat 165 ton varor”, berättar Ellinor Löfström, ekonomichef på Martin & Servera Restauranghandel.
Att minska svinnet är fortsatt prioriterat hos Martin & Servera. Ett av de viktiga långsiktiga hållbarhetsmålen i företaget är att halvera svinnet i kilo till 2025, jämfört med basåret 2018.