Under 2019 dubblerades antalet certifierade gårdar med naturbeteskött. Ökningen beror till stor del på Coops satsning på naturbeteskött under eget varumärke.
Sedan april 2019 erbjuder Coop naturbeteskött under eget varumärke i alla sina butiker. Nu utökas satsningen med 40 procent.
”Intresset från våra kunder har varit stort och det är därför glädjande att allt fler gårdar certifierar sitt naturbeteskött. Det gör att vi nu kan öka tillgången med 40 procent för att möta den ökande efterfrågan”, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.
Naturbetesköttet är märkt med Svenskt Sigill Naturbeteskött, vilket garanterar att det kommer från djur som går på naturbetesmarker under minst halva betesperioden. Under vinterhalvåret får djuren en hög andel grovfoder och köttet hängmöras i minst två veckor för att få hög ätkvalitet.
”Det som behövdes var en större handelskedja som ville satsa på naturbeteskött. Efterfrågan hos miljömedvetna konsumenter finns där och ökar hela tiden. I våras satsade Coop på naturbeteskött och resultatet är suveränt, en dubblering av antalet certifierade gårdar”, säger Britt Rahm, VD på Sigill Kvalitetssystem.
Konsumentföreningen Stockholm (KfS) har ett treårigt samarbetsprojekt tillsammans med Världsnaturfonden WWF, som syftar till att öka arealen naturbetesmark och antalet betande djur i Roslagen.
”Naturbetesdjuren gör en fantastisk insats för att bevara artrikedomen på våra ängsmarker. Vi är stolta över samarbetet med Världsnaturfonden och att Coop satsar på att öka tillgängligheten av det svenska naturbetesköttet i butikerna”, säger Lars Ericson, VD för KfS.