Coop-satsning dubblerar antalet gårdar med naturbeteskött

PUBLICERAD: 30 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Ola Jennersten

Under 2019 dubblerades antalet certifierade gårdar med naturbeteskött. Ökningen beror till stor del på Coops satsning på naturbeteskött under eget varumärke.

Sedan april 2019 erbjuder Coop naturbeteskött under eget varumärke i alla sina butiker. Nu utökas satsningen med 40 procent.

”Intresset från våra kunder har varit stort och det är därför glädjande att allt fler gårdar certifierar sitt naturbeteskött. Det gör att vi nu kan öka tillgången med 40 procent för att möta den ökande efterfrågan”, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.

Naturbetesköttet är märkt med Svenskt Sigill Naturbeteskött, vilket garanterar att det kommer från djur som går på naturbetesmarker under minst halva betesperioden. Under vinterhalvåret får djuren en hög andel grovfoder och köttet hängmöras i minst två veckor för att få hög ätkvalitet.

”Det som behövdes var en större handelskedja som ville satsa på naturbeteskött. Efterfrågan hos miljömedvetna konsumenter finns där och ökar hela tiden. I våras satsade Coop på naturbeteskött och resultatet är suveränt, en dubblering av antalet certifierade gårdar”, säger Britt Rahm, VD på Sigill Kvalitetssystem.

Konsumentföreningen Stockholm (KfS) har ett treårigt samarbetsprojekt tillsammans med Världsnaturfonden WWF, som syftar till att öka arealen naturbetesmark och antalet betande djur i Roslagen.

”Naturbetesdjuren gör en fantastisk insats för att bevara artrikedomen på våra ängsmarker. Vi är stolta över samarbetet med Världsnaturfonden och att Coop satsar på att öka tillgängligheten av det svenska naturbetesköttet i butikerna”, säger Lars Ericson, VD för KfS.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx