Mobilt burktappningsföretag är Årets Ölutvecklare 2019

PUBLICERAD: 28 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

CanMan är Årets Ölutvecklare 2019. Priset är, förutom äran, en statyett och ett besök på Nya Carnegiebryggeriet.

Burktappningsföretaget CanMan har utsetts till Årets Ölutvecklare 2019. Priset, som instiftades av Carlsberg Sverige för åtta år sedan, delades ut under Nöjesguidens Ölmässa i Stockholm den 25 januari.

CanMan, som är Sveriges enda mobila burktappningsföretag, tog hem priset Årets Ölutvecklare 2019 i hård konkurrens med Great Swedish Beer Festival och Stockholm Brewing Co.

”Det blev tillslut CanMan som drog det längsta strået. CanMan är verkligen en värdig vinnare som har förenklat livet för mängder av hantverksbryggerier – och lyft burken som ett förstklassigt förpackningsslag”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige och juryns ordförande.

Juryns motivering löd:
Årets vinnare har på kort tid, och med hjälpande hand, inte bara underlättat för många bryggerier utan även sett till att fler upptäcker vilket fantastiskt öl-land Sverige har blivit. Vinnaren är varken ett bryggeri eller en öl-personlighet, utan en ambulerande produktionslina. CanMan är Sveriges första och enda mobila burktappningsföretag som hjälper lokala bryggerier över hela landet att tappa öl och läsk på burk, något som är både miljösmart och gynnar kvaliteten.”

Syftet med priset, som instiftades av Carlsberg för åtta år sedan, är att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som på ett inspirerande och engagerande sätt aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen.

Juryn för Årets Ölutvecklare 2019 bestod av:

  • Josefine ”Ölgäris” Törnqvist – Årets Ölutvecklare 2018
  • Peter Bodor – tf kommunikationschef Carlsberg Sverige
  • Pelle Tamleht – vice VD Nöjesguiden
  • Sanna Lindberg – dryckesskribent Dagens Nyheter
  • Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare i OT och ölskribent
  • Ronny Karlsson – journalist och grundare av Beernews.se
  • Joel Linderoth – ölskribent och chefredaktör på Land

De områden som juryn bedömer för att utse Årets Ölutvecklare är nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalitet.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3