Vegetabiliskt gräddalternativ blev Årets matbluff 2019

PUBLICERAD: 22 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Svenska folket har sagt sitt. Med överlägset flest röster blev det Alpro Cuisine soya vispbar som utsågs till ”vinnare” av antipriset Årets matbluff.

Trots att det vegetabiliska gräddalternativet har ”soja” i namnet innehåller det endast två procent av denna råvara. Den huvudsakliga råvaran är istället palmolja, som utgör hela 25 procent av innehållet. Som jämförelse innehåller Alpros sojadrycker fyra gånger så mycket sojabönor som Alpro Cuisine soya vispbar.

”Väldigt många känner sig uppenbarligen lurade av innehållet i produkten”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentorganisationen Äkta vara, som ligger bakom omröstningen.

”Palmoljan är kritiserad, bland annat av miljöskäl, och många konsumenter väljer bort produkter som innehåller den. Jag tror att den negativa bilden är ett av skälen till att Alpros sojavisp fick så många röster.”

Alpro Cuisine soya vispbar fick närmare hälften av de totalt 19 100 rösterna. Närmaste konkurrenterna var Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär och Pågen Brioche hamburgerbröd.

Röstresultat
Totalt 19 100 röster fördelades enligt nedan:

1. Alpro Cuisine soya vispbar (9 416 röster)
2. Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär hallon & jordgubb (3 431)
3. Pågen Brioche hamburgerbröd (3 270)
4. Rå Blåbär pressad råsaft (2 019)
5. Semper gluten free Bovete & Teff mjöl (964)

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd