Prisvärdhet viktigare än lågt pris för unga vuxna

PUBLICERAD: 20 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Unga vuxna är generellt trötta på reklam och tar beslut om matvaruinköp direkt i butik eller via kedjornas appar. Det visar en undersökning om köpvanor hos unga vuxna, 18-35 år, som YouGov har genomfört på uppdrag av Svenskmärkning AB.

Undersökningen visar att det är vanligt att unga vuxna tar sina inköpsbeslut i butiken, genom att leta efter kampanjvaror och erbjudanden, eller via butikskedjornas mobilappar, där de hämtar inspiration, upptäcker erbjudanden och gör inköpslistor. Prisvärdhet är viktigt och svenska livsmedel uppfattas både stå för en tydlig kvalitetsaspekt och vara klimatsmarta.

”Vi gjorde en kvalitativ undersökning för att få fördjupad insikt i ungas köpbeteende och för att förstå vilka drivkrafter som ligger bakom deras val av matvaror. Intervjuerna visar hur viktigt det är att varorna ”står” för något, att de upplevs prisvärda. Priset är inte ensamt avgörande för inköpsbeslutet”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning AB.

”I en diskussion om vad kvalitet innebär lyfte konsumenterna spontant att produkter med ursprung från Sverige har en kvalitetsaspekt. Här väljer till exempel även den ekonomiskt medvetne studenten svenskt kött före importerat. Detta visar att matvaror med svenskt ursprung har ett tydligt mervärde.”

Enligt undersökningen upplever unga vuxna Från Sverige-märkningen som enkel, tydlig och trovärdig. Att öka kommunikationen kring ursprungsmärkning i butik är ett prioriterat projekt för Svenskmärkning under 2020.

Undersökningen genomfördes under oktober 2019 via YouGovs internetpanel.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.