Prisvärdhet viktigare än lågt pris för unga vuxna

PUBLICERAD: 20 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Unga vuxna är generellt trötta på reklam och tar beslut om matvaruinköp direkt i butik eller via kedjornas appar. Det visar en undersökning om köpvanor hos unga vuxna, 18-35 år, som YouGov har genomfört på uppdrag av Svenskmärkning AB.

Undersökningen visar att det är vanligt att unga vuxna tar sina inköpsbeslut i butiken, genom att leta efter kampanjvaror och erbjudanden, eller via butikskedjornas mobilappar, där de hämtar inspiration, upptäcker erbjudanden och gör inköpslistor. Prisvärdhet är viktigt och svenska livsmedel uppfattas både stå för en tydlig kvalitetsaspekt och vara klimatsmarta.

”Vi gjorde en kvalitativ undersökning för att få fördjupad insikt i ungas köpbeteende och för att förstå vilka drivkrafter som ligger bakom deras val av matvaror. Intervjuerna visar hur viktigt det är att varorna ”står” för något, att de upplevs prisvärda. Priset är inte ensamt avgörande för inköpsbeslutet”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning AB.

”I en diskussion om vad kvalitet innebär lyfte konsumenterna spontant att produkter med ursprung från Sverige har en kvalitetsaspekt. Här väljer till exempel även den ekonomiskt medvetne studenten svenskt kött före importerat. Detta visar att matvaror med svenskt ursprung har ett tydligt mervärde.”

Enligt undersökningen upplever unga vuxna Från Sverige-märkningen som enkel, tydlig och trovärdig. Att öka kommunikationen kring ursprungsmärkning i butik är ett prioriterat projekt för Svenskmärkning under 2020.

Undersökningen genomfördes under oktober 2019 via YouGovs internetpanel.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx