Unga vuxna är generellt trötta på reklam och tar beslut om matvaruinköp direkt i butik eller via kedjornas appar. Det visar en undersökning om köpvanor hos unga vuxna, 18-35 år, som YouGov har genomfört på uppdrag av Svenskmärkning AB.
Undersökningen visar att det är vanligt att unga vuxna tar sina inköpsbeslut i butiken, genom att leta efter kampanjvaror och erbjudanden, eller via butikskedjornas mobilappar, där de hämtar inspiration, upptäcker erbjudanden och gör inköpslistor. Prisvärdhet är viktigt och svenska livsmedel uppfattas både stå för en tydlig kvalitetsaspekt och vara klimatsmarta.
”Vi gjorde en kvalitativ undersökning för att få fördjupad insikt i ungas köpbeteende och för att förstå vilka drivkrafter som ligger bakom deras val av matvaror. Intervjuerna visar hur viktigt det är att varorna ”står” för något, att de upplevs prisvärda. Priset är inte ensamt avgörande för inköpsbeslutet”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning AB.
”I en diskussion om vad kvalitet innebär lyfte konsumenterna spontant att produkter med ursprung från Sverige har en kvalitetsaspekt. Här väljer till exempel även den ekonomiskt medvetne studenten svenskt kött före importerat. Detta visar att matvaror med svenskt ursprung har ett tydligt mervärde.”
Enligt undersökningen upplever unga vuxna Från Sverige-märkningen som enkel, tydlig och trovärdig. Att öka kommunikationen kring ursprungsmärkning i butik är ett prioriterat projekt för Svenskmärkning under 2020.
Undersökningen genomfördes under oktober 2019 via YouGovs internetpanel.