Restaurangchefer har litet intresse för klimatsmarta inköp

PUBLICERAD: 16 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Var tredje restaurangchef bedömer sig ha begränsade kunskaper om matens miljö- och klimatpåverkan. Det kan förklara varför ca 40 procent av dem har ett lågt intresse för att förändra sina inköp så att de blir mer klimatsmarta. Foto: Shutterstock

I en ny undersökning uppger strax under 40 procent av restaurangcheferna att de har begränsat intresse för att ändra restaurangens matinköp för miljöns och klimatets skull. Istället efterlyser de en attitydförändring hos sina gäster.

Undersökningen är genomförd under våren 2019 av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding och ingår i en större kartläggning av attityder och kunskap när det gäller våra matvals påverkan på miljön och klimatet. Resultatet visar bland annat hur restaurangcheferna uppfattar sin egen kunskap om hur maten påverkar miljö och klimat och i vilken omfattning de kan tänka sig att förändra sina inköp.

”Det är intressant att ta del av vad restaurangchefer runt om i landet anser krävs för att minska den egna verksamhetens miljöpåverkan. Att så många som strax under 40 procent har ett begränsat intresse av att ändra sina inköp behöver inte betyda att man är ovillig att göra förändringar – utan att man möjligen saknar kunskap och inte vet hur man ska göra för att bli mer miljövänlig”, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

Undersökningen visar att ungefär var tredje restaurangchef bedömer sig ha begränsad kunskap om matens miljö- och klimatpåverkan. I snitt var femte restaurangchef svarar också att det på sikt behövs en förändrad attityd hos restauranggästerna för att restaurangens inköp av råvaror ska förändras. Detta för att restaurangägare till stor del baserar sina inköp på vad kunder/konsumenter vill ha och letar efter.

”Det finns en poäng i att både restaurangägare och deras kunder skulle gynnas av en bättre förståelse för mat/klimat-relationen”, fortsätter Mats Wiktorsson.

Anna Hessle, forskare på SLU i Skara, säger att konsumenterna har en vilja att förändra sina matval, men att undersökningar visar att många är osäkra på hur de ska göra för att välja rätt.

För att rusta framtidens konsumenter ska SLU Holding tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet och Högskolan i Skövde bygga ett dataspel, som kan ge ökad kunskap om hur våra val av mat påverkar miljön och klimatet. En prototyp har redan tagits fram och testats på gymnasielever i Västsverige.

Läs mer om spelprototypen här

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår