Nytt projekt ska öka kunskapen om plastförpackningar

PUBLICERAD: 11 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Forskarna Helén Williams, Fredrik Wikström och Jakob Trischler från CTF tog emot priset. Foto: Lidl Sverige

Forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, har tilldelats Lidl Future Initiatives pris och får drygt 3,8 miljoner för ett nytt forskningsprojekt om transformativ förpackningsdesign. Projektet syftar till att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om livsmedelsförpackningar av plast.

Att veta när man ska man välja plastförpackningar och inte göra det är en tuff utmaning för livsmedelsföretag. Projektet tittar på konsumenternas hantering av produkter och förpackningar samt på vilka faktorer som spelar in när den bästa förpackningen väljs. Målet är att ta fram en guide som ska underlätta när man kan välja eller bör undvika plast.

”Vårt projekt ska öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap inom området, så att matsvinnet minskar, samtidigt som miljöpåverkan av själva förpackningarna minskar”, säger projektledaren Helén Williams, som är docent i miljö- och energisystem.

Hon säger att många konsumenter har en bristande förståelse för förpackningars funktion, att de till exempel skyddar livsmedel och underlättar så att allt innehåll kan förbrukas, vilket bidrar till minskat matsvinn och en mindre miljöpåverkan totalt.

”Vi vill bidra till att råda bot på den förvirrade debatten om plastförpackningar genom att utveckla ny kunskap och skapa en guide för hur man kan välja förpackningar som har mindre påverkan på miljön totalt. Vi behöver medvetandegöra förpackningens funktioner och förstå hur dessa bidrar till att minska matsvinnet – ett minskat matsvinn är nödvändigt för att vi ska klara utmaningar med minskad klimatpåverkan från livsmedelssektorn.”

”Att utforma eller välja en förpackningslösning som tar hänsyn till materialets och produktens miljöpåverkan genom hela livscykeln är en komplex uppgift, som innefattar många olika faktorer. Vårt mål är att göra denna process så enkel som möjlig med hjälp av vår guide.”

Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen har utsett fem pristagare som får dela på totalt 10 miljoner kronor för hållbarhetsprojekt kopplade till plast: Friluftsfrämjandet, Karlstads universitetet, RISE IVF, KTH Kemisk Återvinning och RISE. De gemensamma nämnarna är fokus på olika typer av återvinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande, såväl mot konsument, framförallt barn och ungdom, som mot förpackningsutvecklare.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3