Hälften av svenskarna har bytt matvanor det senaste året

PUBLICERAD: 10 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Valio tipsar om att laktos- och glutenfria lussebullar, alternativt bakade med havredryck, kan serveras till alla gäster på glöggminglet. Foto: Valio

Varannan svensk har bytt matvanor det senaste året. Mest ombytliga är de yngre kvinnorna mellan 25 och 30 år, där har så många som två av tre ändrat sin kosthållning. Det visar statistik från Valios Magrapporten 2019.

Var tredje ung kvinna känner dessutom press från andra över vad de ska äta och bara 4 av 10 svenskar tycker att det finns acceptans från andra för olika typer av kosthållning.

”Magrapporten 2019 visar att matpreferenserna ändras ofta, inte minst bland unga kvinnor, och det påverkar vad vi kan servera vid olika bjudningar. Därför vill vi tipsa om att det är enkelt att bjuda på sådant som passar flera; mjölk, smör eller grädde kan till exempel bytas ut mot laktosfritt och för att tillgodose dem som föredrar helt växtbaserat finns numera många bra alternativ”, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio i Sverige.

Fakta från undersökningen:

Svenskarnas kostvanor
•54 % av svenskarna har bytt kosthållning minst en gång det senaste året
•65 % av kvinnor 25-30 år har bytt kosthållning minst en gång det senaste året

Svenskarnas inställning till hur andra borde äta
39 % tycker att acceptansen är stor i samhället för olika matpreferenser/kosthållning
•1 av 10 upplever press för vad/hur de ska äta i olika sammanhang
•28 % av kvinnor i åldersgruppen 25-30 år känner press för vad/hur de ska äta i olika sammanhang

Så gör vi när vi bjuder vänner på middag
•43 % frågar om eventuella allergier/kosthållning
•59 % i åldersgruppen 16–34 år frågar om eventuella allergier/kosthållning
•72 % av unga kvinnor i åldersgruppen 25-30 år frågar om eventuella allergier/kosthållning

Magrapporten 2019 är den fjärde upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av
Kantar Sifo under perioden 13-19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer mellan 16 och 79 år.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1