Arla planerar att lägga ner Gefleortens mejeri

PUBLICERAD: 28 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Styrelsen i Arla har tagit inriktningsbeslutet att lägga ner Gefleortens mejeri, som Arla äger sedan 2017. Bakgrunden uppges vara de finansiella utmaningar som Gefleortens Mejeri haft under en lång tid och som Arla inte har lyckats vända.

”Utmaningarna för Gefleortens mejeri har varit tuffa under en lång tid och vi har inte lyckats vända dem. Jag kan från mitt hjärta säga att det var ett dystert besked att ge. Dock är jag glad att vi säkrat en långsiktig avsättning där Arla hämtar all den mjölkgårdarna producerar”, säger Patrik Hansson, Arlas Sverige-chef.

I ett pressmeddelande skriver Arla, att ”dagens mejerimarknad kräver specialiserade mjölkprodukter, till exempel laktosfria produkter, vilket Gefleortens inte kan producera. Investeringar i en ny maskinpark skulle kräva mycket stora investeringar. Då volymen på Gefleortens mejeri är liten är kostnadsläget för högt i den konkurrens som råder”.

”Ledningen på Gefleortens mejeri har lett ett effektiviseringsprogram där man minskat både antalet produkter och antalet medarbetare, men tyvärr har vi inte lyckats att öka försäljningen från Gefleortens. För att göra produktionen lönsam, skulle det krävas mycket stora investeringar vilket inte skulle generera ett högre mjölkpris till ägarna”, säger Patrik Hansson.

Mejeriet har runt 45 fast anställda som har fått beskedet om inriktningsbeslutet att mejeriet ska läggas ner och förhandlingar med fackföreningarna är inledda.

”Högsta fokus är att hjälpa våra medarbetare att komma vidare i arbetslivet. Vi kopplar till företagshälsovården, startar upp omställningsprogram med TSL och med Trygghetsrådet”, säger Patrik Hansson.

Bönderna kommer även i framtiden fortsätta att leverera sin mjölk till Arla och får ett konkurrenskraftigt pris. Varumärket Gefleorten kommer att finnas kvar, även om mjölken kommer att paketeras i ett annat mejeri tillsammans med mjölk från andra gårdar.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894