Fazer investerar 320 miljoner i sina havrekvarnar

PUBLICERAD: 21 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Den internationella efterfrågan på havre ökar snabbt och med en strategisk investering i kvarnverksamheten vill Fazer bli den ledande aktören inom växtbaserad mat i norra Europa.

Investeringen på 320 miljoner kronor kommer att delas lika mellan Fazer Kvarn i Lidköping och Lahti. Ett helt nytt kvarntorn byggs vid respektive kvarn, en utbyggnad som fördubblar kvarnarnas nuvarande havrekapacitet. När tillbyggnaderna är klara kommer Fazer att vara nummer ett inom havre i Norden och en av de ledande aktörerna i Europa.

”Fazer vill fortsätta att växa i norra Europa och mer än så. Dagens medvetna konsumenter värdesätter både bekvämlighet och välmående och Fazers tillväxt baseras på djupa konsumentinsikter som vi omsätter till innovativa produkter och positiva matupplevelser. Havre är ett superlivsmedel som har framgång världen över. Med vår expertis inom havre tar Fazer nu verksamheten till nästa steg”, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Investeringen i havrekvarnsverksamheten är ett led i Fazers tillväxtstrategi, som fokuserar på innovation och hållbara lösningar. Därför fortsätter forskningsarbetet inom havre och havrebaserade ingredienser. Fazers mål är att främja innovation över produktkategorigränser och i nära samarbete med universitet, forskningsnätverk och start-ups samt att bygga vidare på nuvarande styrkor inom forskning, utveckling och innovation.

”Expertis inom havrerelaterad kvarnverksamhet, forskning och utveckling kommer i framtiden att spela en ännu viktigare roll för att vi ska våra strategiska mål. Fördubbling av kapaciteten i båda kvarnarna kommer även att kunna skapa nya arbetstillfällen. Efterfrågan ökar snabbt på näringsrik växtbaserad mat, tillverkad av lokalt producerade råvaror, säger Mats Liedholm.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx