Svenskarna litar på forskare och Livsmedelsverket

PUBLICERAD: 20 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Svenskarna vill lära sig mer om hur maten produceras och vad den innehåller, man har högt förtroende för forskare och Livsmedelsverket, och den vanligaste dieten är vegetarian/vegan. Det är några av resultaten från Livsmedelsföretagens undersökning om svenskarnas syn på mat och hälsa.

I Livsmedelsföretagens undersökning, utförd av Demoskop, har över 1 000 svenskar svarat på frågor om mat och hälsa inom fem olika områden:

  • Från var och vem får svenskarna sin information om mat och hälsa?
  • Vad vill svenskarna lära sig mer om kring mat och hälsa?
  • Vilka dieter följer svenskarna?
  • Hur gör svenskarna för att äta mer hälsosamt?
  • Tycker man att det är lätt eller svårt att hitta hälsosam mat?

”Det finns få saker som det skrivs och pratas så mycket om som mat och hälsa. För vissa är det helt okomplicerat och för andra är det till och med ångestfyllt. En del väljer mat och dryck för att maximera sin träning, en del vill bara snabbt få i sig energi och för en del är det ett av livets stora glädjeämnen. Men alla måste förhålla sig till mat, och vad man äter och dricker kommer att påverka hälsan. Vi vill hjälpa folk att göra medvetna val och skapa goda levnadsvanor, där matglädje och hälsotänkande är i balans. Och då är det viktigt för oss att veta hur svenskarna ser på mat och hälsa och var och hur de får sin information”, säger Elisabet Rytter, nutritions- och forskningsansvarig på Livsmedelsföretagen.

Några resultat från undersökningen:

Vilka litar du särskilt på när det gäller information om sambandet mellan mat och hälsa? (välj max tre alternativ)

  1. Forskare (71%)
  2. Livsmedelsverket (64%)
  3. Socialstyrelsen (40%)
  4. Vetenskapsjournalister (27%)
  5. Släkt och vänner (10%)

”Ett oerhört glädjande resultat! Det är den goda vetenskapen som sitter på svaren kring mat och hälsa, och den goda vetenskapen vore inte möjlig utan engagerade och skickliga forskare. Jag blir också mycket glad av att se att svenskarna har så högt förtroende för Livsmedelsverket. De jobbar hårt och målmedvetet för att sprida sina vetenskapligt baserade kostråd och annan viktig information om livsmedel”, säger Elisabet Rytter.

Vilka ämnen inom området mat är du mest intresserad av att lära dig mer om? (Fritt antal svar)

  1. Hur mat och dryck produceras (41%)
  2. Innehållet i mat och dryck (40%)
  3. Nya recept (38%)
  4. Hur man ska äta näringsriktigt (38%)
  5. Mat och dryck som kan göra oss friska och sjuka (36%)

”För mig är det uppenbart att här finns det en jättestor möjlighet för företagen i livsmedelsindustrin att satsa ännu mer på att förklara hur man utvecklar och tillverkar sina produkter. På så sätt tror jag att man kan skingra en hel del frågetecken hos allmänheten och bemöta den okunniga kritiken som ibland riktas mot industrin”, säger Elisabet Rytter.

Följer du just nu någon eller flera dieter?

  1. Vegetarian/vegan (13%)
  2. Laktosfritt (9%)
  3. Antiinflammatorisk kost (4%)
  4. Viktminskningsprogram (4%)
  5. Glutenfritt (4%)

”Den ökande trenden för vegetariska och veganska dieter är tydlig och kommer sannolikt att fortsätta. En strikt vegetarisk eller vegansk diet passar inte alla, men utan tvekan borde vi alla äta mer frukt och grönt. Det är inte utan viss skadeglädje som jag noterar att förr så trendiga extremdieter som till exempel paleo, keto och GI sakta men säkert tynar bort ur svenskarnas medvetande. I bästa fall var de baserade på dålig vetenskap och i många fall ingen alls”, kommenterar Elisabet Rytter.

Undersökningen utfördes i oktober och november 2019 av Demoskop på Livsmedelsföretagens uppdrag. Totalt genomfördes 1 011 intervjuer.

Läs hela undersökningen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc