Klimat och miljö bakom ökat vegoätande

PUBLICERAD: 18 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij med några av Garants nya vegoprodukter, mayo och bea.

Vegetarianerna blir inte fler, men svenskarna äter vegetarisk mat allt oftare. De gör det främst av klimat- och miljöskäl. Det visar Årets Vegobarometer som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

Årets Vegobarometer från Axfood, den fjärde i ordningen, visar på en fortsatt ökning av dem som äter vegetariskt oftare än två gånger per vecka. Andelen som svarar att de äter vegetariskt två till sex dagar i veckan ökar till 28 procent från 24 procent 2018 . Vid den första mätningen 2016 var samma andel 19 procent.

Fler slutsatser från undersökningen:

•Andelen flexitarianer är som högst bland kvinnor (35% anger att de äter vegetariskt 2-6 gånger i veckan) och personer under 35 år (39%). Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt minskar från 17% föregående år till 14% 2019.
•22% anger att de planerar att äta mindre kött under det kommande året. Det är något färre än föregående år, då andelen var 26%.
•Det absolut främsta skälet till att vi äter mer vegetariskt är klimat och miljö (64%). Detta är en klar ökning jämfört med 2016, då andelen var 50%. Hälsoskäl hamnar på andra plats med en andel på 22% .
•Ökad kunskap om vegetarisk matlagning är liksom tidigare vad som skulle få svensken att äta mer vegetariskt.
•De som skippat köttet helt och äter vegetariskt varje dag är däremot inte fler än tidigare, endast 5%. Skillnaden mellan könen är stor. Dubbelt så många kvinnor som män säger att de äter vegetariskt under veckans alla dagar.

Vegotrenden avspeglas även i Willys och Hemköps försäljning, men också i ett utökat sortiment. Garant, Axfoods eget varumärke, har under 2019 kommit med ett 20-tal nyheter, bland annat djupfryst tempehmix och kyld vegofilé, tillbehör som djupfryst broccoli- och blomkålsris, måltidslösningar som vegansk bea och mayo och en kikärtgryta. Bland mejerialternativen finns numera bland annat en ekologisk bordsbytta med solrosolja, kokosolja och sheasmör. Garants sortiment har också utökats med torra ekologiska baljväxter och vegobacon från varumärket Eldorado.

Undersökningen genomfördes i Kantar-Sifos löpande webbomnibuss. Panelen är slumpmässigt rekryterad. Fältperiod 29-31 oktober 2019. Antalet svarande var 1 601. Deltagarfrekvens i kantar Sifos webbomnibuss är cirka 50%.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta